In hoeverre heeft de VN zeggenschap over de manier van Sinterklaas vieren?

De VN doet onderzoek naar Zwarte Piet. Het hoofd van de werkgroep vindt dat Nederland helemaal moet stoppen met het Sinterklaasfeest.

Heeft de VN überhaupt de bevoegdheid om te bepalen of Zwarte Piet en/of het hele Sinterklaasfeest mag blijven bestaan? Of doen zij alleen een aanbeveling?

10 jaar geleden
2.1K
Amadea
10 jaar geleden
Raar dat dit niet vlak voor 1 april gebeurt, dat zou aannemelijker zijn. Het wil er bij mij niet in dat ze hier echt serieus mee bezig zijn....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit echt heel dom, er zijn chemische wapens in Syrië, nucleaire wapens in Iran en in de VS mag je met een semi-automatisch geweer over straat lopen. Waarom is de VN dan zo veel bezig met zwarte piet? De kinderen verwachten gewoon dat hij zwart is omdat hij door de schoorsteen naar binnen is gekomen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze hebben zich ook bemoeid met de SGP toch (discriminatie van vrouwen)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee, maar zolang ze de Iraanse Zwarte Piet op de lijst van immaterieel erfgoed zetten, zouden ze dat volgens mij ook met "onze" Zwarte Piet moeten doen. http://www.telegraaf.nl/binnenland/21993217/__VN_beschermt__Perzische_Piet___.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
't Zijn ook niet dé Verenigde Naties die zich er mee bemoeien, maar dat klinkt zo mooi. Het is de Mensenrechtenraad (een orgaan van de VN) die onderzoek laat doen via werkgroepen. De werkgroepen krijgen info via rappporteurs (werken op vrijwillige basis). Zo zit het ongeveer. Als het al ooit in de Algemene Vergadering van de VN komt, heeft Nederland al 1 april van het jaar 2030 gevierd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen zeggenschap. Maar voor de beeldvorming: http://socialisme.nu/blog/nieuws/38230/herpublicatie-alledaags-racisme-in-nederland/

Antwoorden (4)

De VN is volgens mij niet bevoegd om een kinderfeest in Nederland te verbieden. Maar de niet-blanke mensen vinden het niet OK dat wij samen met Sinterklaas een Zwarte Piet bij de Sint hebben en vinden het discriminerend ten opzichte van de donkere medemensen. Als ze dit nu gaan verbieden dan kunnen ze ook wel alle kerkelijke feesten afschaffen, want deze feesten zijn ook niet bekend bij de moslims en andere religies, zoals mohammedanen, islamieten en ga zo nog maar een tijdje door. Zouden wij dan ook niet de suikerfeesten, ramadan en andere islamitische en mohammedaanse en meer van die religieuze feesten moeten verbieden. Ik vind het ver gezocht en verwerpelijk dat in Nederland een kinderfeest hiervoor moet wijken. Zielige mensen die dit willen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap even niet wat de kerkelijke feesten hier mee te maken hebben en hoezo kennen de andere religies die niet? Ik ken weinig mensen die begrijpen wat Pinksteren is en ik ken weinig moslims die nog nooit van kerst en pasen hebben gehoord....
Geen enkele. Ze kunnen een aanbeveling doen maar die kan een land naast zich neer leggen.
Niemand kan een feest verbieden en de wat komieke toestand omtrent de oude Sint, lange tenen zijn er altijd wel. We kunnen ook het kerststalletje wel laten verbieden omdat er een bloot kindje te zien is met drie oude kerels die naar hemkijken. Of Pasen omdat het zielig is voor de paashaas, dat gesjouw met die mand eieren. Verder mag ik niet meer Othello van Shakespeare lezen omdat er een moor in voorkomt en Moortje van de schrijver Brederode ook niet. Poezen mogen ook geen moortje meer heten. Kom op!
Ooit is wel het katknuppelen als feest verboden en het palingtrekken, maar dat was louter dierenmishandeling.
Als we witte Pieten krijgen, is iedereen die Piet heet boos, of alle ouders van kinderen met ADHD vanwege de drukke pieten en de bond van bejaarden maakt bezwaar tegen die oude Sint die ook een beetje raar is in die onderjurk. Kortom, een paar mensen maken zich druk over zaken met een historische achtergrond waar ze het fijne niet van weten maar louter op sentiment afgaan. Ooit een racistisch bejegende Piet meegemaakt in de optocht? Iedereen heeft een mening, al is die nog zo uit de lucht gegrepen. En over lucht gesproken: de stoomboot moet ook worden verboden vanwege de luchtverontreiniging. Ik ga fijn op 5 december gevulde speculaas eten ( en niet op Kerst) en tevoren heel veel mooie cadeautjes inpakken in echt Sint Papier....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Verenigde Naties vaardigt resoluties uit die door de Algemene vergadering van de Verenigde Naties zijn aangenomen.
Een Resolutie is een Besluit dat door een orgaan van de Verenigde Naties is aangenomen.
In deze zaak Sinterklaasfeest doet de "Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties" (UNHRC) het onderzoek.

Resoluties van de Algemene Vergadering zijn niet bindend voor de leden van de Verenigde Naties.

De Veiligheidsraad van de VN heeft twee soorten resoluties, een bindende en een niet-bindende. Ik mag toch aannemen dat Sinterklaas en Zwarte Piet de Veiligheidsraad niet halen.

Op 10 juli 2013 schreef Roderick van Schreven, Permanent Vertegenwoordiger van Nederland in Genève, aan de Hoge Commissaris van de Mensenrechtenraad dat Nederland vooralsnog geen plannen heeft het Sinterklaasfeest te nomineren op één van de lijsten van de UNESCO.

Toegevoegd na 5 uur:
De resolutie is dus het Besluit waarin een vergadering haar m e n i n g formuleert. Een resolutie hoeft hoeft niet per se aanbevelingen te bevatten.

Toegevoegd na 7 uur:
Tweemaal hoeft is een beetje overdreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Verenigde Naties hebben geen zeggenschap over de manier waarop individuele landen Sinterklaas vieren. Sinterklaas is een nationale traditie en valt onder de culturele en sociale praktijken van elk land. De VN heeft overigens wel besloten om Sinterklaas niet op te laten nemen in de lijst van Werelderfgoed.