Waarom komen er eigenlijk zo weinig nieuwe Sinterklaasliedjes bij?

Ik heb mijn kids zelf niet meer zo klein maar het valt mij bij mijn neefjes en nichtjes op dat er over het algemeen nog weinig is veranderd qua Sinterklaasliedjes, op een paar liedjes na dan.

Dit in tegenstelling tot zoveel andere dingen die tot in den treure soms gemoderniseerd moeten worden, terwijl ik persoonlijk eigenlijk vindt dat juist die sinterklaasliedjes wel wat 'vernieuwing' kunnen gebruiken.

Als volwassenen al niet meer weten wat 'makkers staakt uw wild geraas' betekent, hoe moeten die kids van tegenwoordig dit dan nog wèl weten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Door het ze uit te leggen natuurlijk, maar dat heeft geen haast hoor.
Toen wij klein waren, waren die liedjes ook al hevig gedateerd. Het zijn dan ook geen hits of popsongs, maar traditionele deuntjes met traditionele teksten. Ik genoot als kind juist van zinssneden als 'Makkers, staakt uw wild geraas' en 'maar oh wee wat bitt're smart, kregen wij voor koen een gard' of 'oh, wat pret zal 't zijn te spelen'. Natuurlijk vergen sommige zinnen enige uitleg, maar dat zie ik uitsluitend als een stukje taalverrijking. Zoals mijn kinderen ook nog steeds, net als ik, genieten van het indertijd al zwaar gedateerde proza van W.G. van der Hulst.

En ja, ik heb meerdere vernieuwende Sinterklaas-platen gehoord, en er zat er werkelijk niet één bij die kwa melodie vooral zich een beetje kon meten met het klassieke repertoire, om over de tenenkrommende teksten nog maar te zwijgen. Soms willen ze zelfs zo modern, dat Sinterklaas al moet komen 'met een grote vliegmachien'- uche uche.

Natuurlijk is het mogelijk dat er nog weer een dichter/componist opstaat die een echt leuk, nieuw, aansprekend repertoire aan sinterklaasliedjes zal kunnen produceren, en als die een jaar of wat geduld heeft zullen ze zelfs langzaam maar zeker wat bekender kunnen worden, maar commercieel zal het niet snel interessant zijn. Want waar een Sinterklaasfeest gevierd wordt, gaat men voor herkenbaarheid, en zal het us voorlopig nog wel even Zie ginds kom de stoomboot en Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht blijven. Tot in den treure, als het moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt mooi antwoord, dikke + :-))) Maareh... nu nog even over die W.G van der Hulst als je het er toch over hebt. Ken jij daar toevallig ook een boek van over een duif die op de rand van de kerktoren woont en in dat boek zijn belevenissen en wat hij vandaaruit ziet beschrijft? Ik heb dat boek ook eens gekregen na het kinderkerstfeest van de zondagschool (waar je altijd een zak snoep/fruit en een boekje kreeg). Gek genoeg heb ik de laatste tijd vaak moeten denken aan dat boekje. En ik weet niet zeker meer maar volgens mij was het van W.G. van der Hulst, en heette die duif Duffy. Kan dat, en herken je dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Barts3cundo: vraag hem maar voor in je schoentje ;-) Wat is een Kapoentje eigenlijk? :-/ Stel jij hem, of ik? Mits je het antwoord hier kan plaatsen natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Meander, ja, dat is Duffy.
Ik weet niet meer of het één van de verhalen in de Groot Voorleesboeken is of een boekje uit de serie Voor onze Kleinen (ook als verzamelboek verkrijgbaar, met Anneke en de Sik en de Wilde Jagers enzo, en mijn favoriet, het Kerstfeest van twee domme Kindertjes. Hoewel, mijn lievelingsboek is denk ik Peerke en zijn Kameraden. Zo janken zeg, geweldig ! Zo maken ze ze niet meer, zo mier en mierzoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Barts3cundo ; een kapoentje is een kwajongen.
Een kapoen is ook een gecastrerde haan, natuurlijk, maar in de Sinterklaas-context wordt vermoedelijk gewoon naar het ondeugende jongetje gewezen. Is ook vast niet Sint zelf natuurlijk, maar dat moeten we dan maar aan een soort dichterlijke vrijheid toeschrijven.

Andere antwoorden (9)

Nou ik liep gisteren in de Bijenkorf in Utrecht, en ik hoorde allemaal sinterklaas liedjes die ik mijn leven lang nog nooit had gehoord! Dus ze zijn er wel, al moet ik zeggen dat ze werkelijk om te kotsen waren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel een redelijk nieuw sinterklaasliedje (tov wat er is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat het 'commercieel' niet zo interessant is om uit te brengen. Hetzelfde is het geval met de kerstnummers. Zodra de Sint weer is vertrokken worden wij overspoeld met merendeel zeer gedateerde kerstliederen. I'am dreaming...., Oh, this is Christmas..., Ik zit hier heel alleen Kersfeest te vieren...., enz.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mijn kinderen kleiner waren had ik 1 cd met 'alternatieve' sinterklaasliedjes, weet helaas niet meer hoe die heet. Ken wel nog het liedje "de schimmel is verkouden"(hij hi ha hoest) vond het wel leuk om eens een paar andere liedjes te horen.
Maar zou het toch wel jammer vinden als we de traditionele 'toppers' niet meer zingen. Ook al is de betekenis niet altijd duidelijk.
Er zijn wel nieuwere nummers zoals 'Sinterklaas wie kent hem niet'
verder vond ik nog een hele lijst met vele onbekende liedjes, ze zijn er dus wel, maar worden blijkbaar weinig gezongen

Toegevoegd na 57 seconden:
Weet het weer was een cd uitgegeven door Ouders Van Nu, met nieuwe kerst-en sint liedjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk gewoon dat er geen droog brood mee te verdienen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, da's wel een goeie, net als wat Barts3cundo zegt: allemaal om de munten. Ook zoiets: al weken van tevoren wordt 'ZIJN' komst aangekondigd en zodra het 6 december is geweest krijgt die stumper amper nog een fatsoenlijk afscheid, wat zeg ik... helemààl niet! Winkeliers hebben de buit binnen, en op naar Kerst!
Ze zijn er wel, toen ik vorig jaar nog in een winkel werkte hoorde ik steeds liedjes die ik van mijn levensdagen nog niet gehoord heb.

Maar de oude sinterklaasliedjes die we allemaal kennen blijven wel favoriet. Ik denk dat dat komt omdat het een gevoel van nostalgie naar boven haalt. Ik denk dat Sinterklaas ook gezien moet worden als een oud-Hollands volksfeest, waarbij de klassieke sinterklaasliedjes die sfeer het beste weergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Meander;

Ik denk dat de kracht van evergreens als 'Zie ginds komt de stoomboot', 'Zie de maan schijnt door de bomen' en 'Hoort, wie klopt daar, kinderen' zo groot is dat daar geen nieuw liedje tegen opgewassen is. Ik hoor elk jaar wel weer een liedje voor het eerst en in de meeste gevallen hoor je die het jaar erop nooit meer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oude Klaas is een heilige die wars is van alles wat ook maar enigzins progressie in zich draagt! Vandaar dat alle liedjes na 1888 door zijn heilige veto getroffen worden en hij ze als nieuwewetsigheid aan de kant schuift! Hij heeft nog gelijk ook!
Want de oude zijn al niet om aan te horen,
En ook niet zo'n nieuwe,waar iemand mee wil scoren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaasfeest is een oude traditie, we weten niet meer hoe het toen precies was. Liedjes die nu over de oude Sinterklaas gaan hebben niet meer de sfeer van toen. De oude liedjes blijven echte liedjes.