De strooiende arm wijst terug op het oude symbool van vruchtbaarheid, op de boer die zijn akker met zaad bestrooit. Van oudsher werd dit vruchtbaarheidsritueel begin
december uitgevoerd, een beetje te vergelijken met het strooien van rijst of confetti, hetgeen tegenwoordig vaak op bruiloften gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de legendes die nog steeds doorwerkt in de huidige tradities rond Sinterklaas was het verhaal dat Nicolaas de bruidsschat verzorgde van drie dochters van een verarmde edelman. De drie meisjes restte geen andere oplossing dan om door prostitutie in hun levensonderhoud te voorzien toen Nicolaas gouden munten door het raam gooide en daarmee de meisjes redde van dit lot en tegelijk hun bruidsschat verzorgde. Het 'strooien' met pepernoten en snoepgoed wordt naar deze goede daad herleid. Ook zijn er versies waarbij het geld terecht kwam in de schoenen van de meisjes, wat een andere traditie rond Sinterklaas zou verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wat ik daarover kan vinden.

Een stukje geschiedenis:

De gebruikelijke wijze van opdienen is dat men de pepernoten door de kamer strooit, zodat de kinderen ze kunnen opzoeken. De strooiende arm wijst terug op het oude symbool van vruchtbaarheid, op de boer die zijn akker met zaad bestrooit. Van oudsher werd dit vruchtbaarheidsritueel begin december uitgevoerd, een beetje te vergelijken met het strooien van rijst of confetti, hetgeen tegenwoordig vaak op bruiloften gebeurt.

Vroeger werden de pepernoten met muntstukken gemengd, tegenwoordig met suikergoed. Het strooien met munten stamt van een oude legende waarbij de heilige Sint Nicolaas drie jonge meisjes tegenkwam, wier vader de bruidsschat niet kon betalen en zijn dochters dwong om de prostitutie in te gaan. Sint Nicolaas wierp ze toen een hoeveelheid munten toe, waarmee ze alsnog hun bruidsschat konden betalen.

Vroeger strooide de god Oel zaadjes. Hij maakte alles weer vruchtbaar! En nu dus strooit Zwarte piet dus met pepernoten!

Pepernoten zijn gemaakt van roggemeel met wat anijs, dit zou goed in de tijd van het jaar passen vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer Hoofdpiet Sinterklaas zijn ontbijt gaat brengen blijkt hij niet in zijn kamer te zijn. Wegwijspiet zegt geen zorgen te maken omdat hij vast gewoon is gaan joggen ofzo, maar Hoofdpiet weet wel beter. Kort daarna wordt een losgeldbriefje gevonden, en de dader eist 15 miljoen pepernoten. Kort hierna wordt, met behulp van Carlo en Irene, een hele TV-actie opgezet. Veel bekende Nederlanders zetten zich in om 15 miljoen pepernoten te verzamelen voordat het te laat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat alleen dan de pepernoten in de winkel te koop liggen :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom liggen dan maanden van ter voren ook pepernoten in de winkel als sinterklaas er nog niet is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is zodat de sint vast alle pepernoten in alle steden en dorpen heeft liggen. Hij moet namelijk op één dag vrij veel schoorstenen en schoenen vullen.
Ha, die Purtje;

Verstandige mensen eten alleen tijdens mijn aanwezigheid in het land pepernoten omdat ze weten dat alles van voor die tijd niet door ons is meegenomen en dus oude voorraad is.