Hoe leg ik 3 poolse kinderen van 11 jaar uit wat sinterklaas is?

Ik loop stage op een basisschool in groep 7, ik werk 2 dagen in de week met deze kinderen een uur apart. nu heb ik de opdracht gekregen om ze op sinterklaas voor te bereiden. hoe leg ik hen uit wat sinterklaas in houdt.

Toegevoegd na 7 minuten:
vergeten er bij te vermelden, deze leerlingen spreken ook erg minimum nederlands

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Haal een boek op de bieb. En vertel over de achtergrond, feest van cadeautjes. En dat het voor jonge kinderen echt waar is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kinderen zijn al 11 ...
anneliez
12 jaar geleden
Ja en? Ik zeg niet dat ze moet vertellen dat het verhaal waar is, er zijn trouwens ook boeken met het echte verhaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me te jong om ze te vertellen dat kleine kinderen denken dat het waar is en te oud om ze zelf te vertellen dat zoiets waar is.
Overigens , in mijn antwoord kun je lezen dat santa claus niet echt nieuw voor ze zal zijn, het zijn geen kinderen opgegroeid in een land zonder christelijke tradities.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat het de kinderen zelf uitzoeken in plaats van op te dringen dat het echt of nep is.
Poolse kinderen kennen santa claus als figuur rond de kerst.Ook dan met een paar cadeautjes.

Daarnaast zijn ze veelal katholiek en derhalve weten ze wat heiligen zijn.De naamdag (niet verjaardag dus...polen vieren naamdagen) van sint nicolaas is 6 december, dus op de avond ervoor valt dat feest. Ook dat is normaal voor Polen omdat bij hun kerstavond (24 december) het belangrijkste moment van kerstmis is.

Je kunt het verhaal van de heilige op internet vinden (bisschop van myra) inclusief de legenden van wat ie gedaan heeft.
Daarna onze sinterklaas viering van geven koppelen aan die heilige omdat die ook zoveel gegeven heeft voor anderen.

Voor wat legenden zie de bron (wiki)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Polen kennen ze ook Sinterklaas, alleen wordt het net ietsje anders gevierd. Wellicht kan je dat als startpunt gebruiken om uit te leggen hoehet in Nederland wordt gevierd.

Sinterklaas heet Swieto Mikolaj in Polen. Sinterklaas komt uit de hemel om de Poolse kinderen te bezoeken. Sinterklaas bezoekt de kinderen op een paard, soms in een arrenslee getrokken door een paard. Zo af en toe loopt er zelfs een engel mee met Sinterklaas. De Poolse kinderen krijgen snoepgoed en kleine cadeautjes. Mocht Sinterklaas niet persoonlijk op bezoek kunnen komen dan vinden de kinderen op de ochtend van 6 december een cadeautje onder hun kussen.

Een Pools versje:

Na świętego Mikołaja,
czeka dzieci cała zgraja,
Da posłusznym ciasteczko,
Złe przekropi różeczką.

(Net als in Nederland, wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjes dat poolse liedje,,,is overigens alleen door die poolse kinderen zelf voor te lezen (of zingen) omdat toch veel tekens anders uitgesproken worden in die (slavische) taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, zoek de uitspraak per poolse letter op en dan is het niet eens zo moeilijk. Al zal je nooit klinken als een echte pool.
je kunt beginnen met vragen of ze de kerstman kennen dan zeg je dat wij ook sinterklaas hebben ,dat ie met de boot komt uit spanje met hele lieve zwarte mensen die samen met sinterklaas op het dak met zin paard kadootjes door de schoorseen gooien , je moet wel eerst je schoen zetten en de volgende dag heb je wat lekkers
of iets leuks . en op 5 december komt sinterklaas in je klas en geeft je cadeautjes . dit is in het pools : Możesz zacząć z prośbą Mikołaj wie, że mamy Santa Claus, że z łodzi pochodzące z Hiszpanii z bardzo słodkie czarnych ludzi wraz z Mikołajem na dachu z darów konia sensie przez komin widać rzut, należy ale najpierw umieścić swoje buty, a następnego dnia masz coś miłego
lub coś fajnego. i 5 grudnia Sinterklaas jest w swojej klasie i daje prezenty