Wat herdenken we met sinterklaas of wat vieren we?

Wat is de reden dat we sinterklaas vieren? zoals bij kerstmis dat jezus geboren werd en bij oud en nieuw de jaar wisseling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=IOxFTEwG2B8

Het beste antwoord

We herdenken de sterfdag van de heilige nicolaas die zijn sterfdag op 6 december heeft

Toegevoegd na 3 minuten:
De naamdag van de heilige is 6 december. De viering van Sint-Nicolaas' naamdag is waarschijnlijk in het verleden samengevoegd met de viering van een Germaans feest, waarschijnlijk de Wilde Jacht van Wodan, en deze figuur is als Sinterklaas de centrale figuur geworden in het kinderfeest dat op 5 december ("pakjesavond") en op 6 december (de feitelijke feestdag) in Nederland en België wordt gevierd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eigenlijk vieren we dat sinterklaas jarig is.
In de verhalen van vroeger wordt verteld dat hij op zijn verjaardag juist andere mensen geschenken gaf.

grts Lizard

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry, niet zijn verjaardag maar overlijdens datum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinterklaas is een verbastering van Sint Nicolaas. lees en kijk maar op de link

Nicolaas van Myra (Grieks: Ἅγιος Νικόλαος Μυριώτης, Agios Nikolaos Myriotis of ( Νικόλαος ὁ Θαυματουργός, Nikolaos o Thaumaturgos, "Nikolaas de Wonderdoener"), Nicolaas van Bari [1] of Nicolaas van Patara (Grieks: Νικόλαος Πάταρα) [2] (geboorte- en sterfjaar onbekend, waarschijnlijk geboren omstreeks 280 te Patara in Lycië en overleden op 6 december in 342 of 352) was in de 4e eeuw bisschop te Myra, de toenmalige hoofdplaats van Lycië in Klein-Azië. Hij werd later heilig verklaard en is de hoofdpersoon in tal van legenden, bijvoorbeeld de Legenda Aurea van de 13e-eeuwse geleerde dominicaan Jacobus de Voragine. Belangrijke elementen van het Sinterklaasfeest gaan op hem terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het in Overijssel begin december stormde, dan zei men dat St. Nicolaas en zijn knecht door de lucht joegen. Dit heeft overeenkomsten met de Wilde jacht van Wodan en zijn Dodenleger (Wilde Heir/Doden Heir).

2.
In de Saksenkroniek wordt verteld dat St.Nicolaas de aanvoerder van het Wilde Heir was. Het Wilde Heir is Wodans Dodenleger!

3.
De zak van Piet is de zak waarin knapen ontvoerd werden door leden van de heidense cultische mannenbonden die de knapen die tot jongelingen inwijdden.

4.
De heidense cultische mannenbonden zijn verbonden met het Doden Heir en met Wodan.

5.
Pieten zijn of leden van het dodenheir van Wodan (zij verblijven in het Walhalla, het zwarte gelaat van de Pieten staat voor de dood), of ze staan voor onderwereldfiguren als Ruprecht, Habergeis en Krampus (Duitsland) die eveneens een zwart gelaat hadden en op Sinterklaasavond verschijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger gaf ene st. Nicolaas op zijn verjaardag cadeaus aan arme kinderen in de wijk, na zijn dood hebben wij dat min of meer overgenomen