Zwarte piet: het zwarte gedeelte snap ik, maar waar komt het woord piet vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Men weet niet precies waar Zwarte Piet vandaan komt, maar er zijn wel enkele theorieën over:

De mensen waren gaan denken dat Sinterklaas uit Spanje komt en daar hadden ze vroeger vaak zwarte slaven.
Nicolaas heeft ooit een Ethiopische slaaf vrijgekocht en die heette Piter. (dus niet met "ie")
Ethiopië is een land in Afrika waar zwarte mensen wonen. Als dank voor zijn bevrijding is deze Piter waarschijnlijk altijd bij Nicolaas gebleven om hem te helpen.
Er waren vroeger veel Italiaanse schoorsteenvegers die in Nederland kwamen werken. We hebben al gezien dat Italië met Spanje werd verward. Door hun werk hadden deze schoorsteenvegers natuurlijk een vies vuil zwart gezicht. Ook hadden ze een roe, waarmee ze de schoorsteen schoonveegden, en een zak om het roet in op te vangen. De roe en de zak zijn dus niet bedoeld om stoute kinderen te straffen. Dit zou ook kunnen verklaren waarom de cadeautjes tegenwoordig door de schoorsteen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwarte Piet was oorspronkelijk de kwade, duivelse tegenhanger van de goede heilige Sinterklaas.
De duivel werd ook wel Pietje Pek genoemd, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oosthoeks Encyclopedie zegt: „Sint Nicolaas, Sinterklaas, feest ter ere van de heilige Nicolaas van Myra op 6.12. Zijn viering in het huisgezin ontstond uit het kerkelijke feest (met kinderverrassing) en deze weer uit voorchr. elementen. S[int Nicolaas], die over de daken rijdt, is de heidense god Wodan. Zwarte Piet of Pietje Pek is de volksbenaming van de duivel.” — (1963), Deel 13, vijfde druk, blz. 415.