Valt Kerstavond onder een vrije dag?

Het merendeel van de Nederlanders heeft vrij op Eerste Kerstdag. Op Tweede Kerstdag zijn sommigen alweer aan het werk. Supermarkten en horeca draaien (normaal gesproken) een erg goede omzet rond deze dagen en zijn dan vaak ook geopend. Maar is Kerstavond officieel geen onderdeel van de vrije dagen waar je als werknemer recht op hebt?

3 jaar geleden
in: Kerst
9K
Antoni
3 jaar geleden
De meeste supermarkten gaan op Kerstavond eerder dicht, meestal om 17:00 uur of 18:00 uur, terwijl ze gewoonlijk tot 20:00 uur of 21:00 uur open zijn.
TurfGraver
3 jaar geleden
Het is een feestdag, of je vrij bent of niet hangt van je baan af.
tinus1969
3 jaar geleden
@TurfGraver, kerstavond (24 december) is _geen_ officiële feestdag.
TurfGraver
3 jaar geleden
Je hebt gelijk Tinus. Ging mij meer om dat een feestdag nog geen vrij betekend. ;)
LeonardN
3 jaar geleden
Er is uberhaupt geen wettelijke regeling behalve de CAO's die iets als een vrije dag stelt. Als je niet onder een CAO valt is er officieel helemaal geen vrije dag (dat is wat anders dan wat in het algemeen als vrije dag gegeven wordt). https://www.mkbservicedesk.nl/1055/wanneer-ben-wettelijk-verplicht-personeel.htm
De regel is even simpel als onbevredigend: er bestaan geen door de overheid opgelegde regels over op welke feestdagen werknemers verplicht vrij horen te zijn. Nationale feestdagen:
-Koningsdag
-Bevrijdingsdag Algemeen erkende feestdagen:
-Nieuwjaarsdag
-Goede Vrijdag
-Tweede Paasdag
-Hemelvaartsdag
-Tweede Pinksterdag
-Eerste Kerstdag
Tweede Kerstdag (LET OP, nergens staat VRIJE dagen!)
Amadea
3 jaar geleden
Nee, een avond is geen dag. Wel is het zo dat onder normale omstandigheden (zonder coronavirus) er geen koopavond zou zijn geweest. De meeste werkende mensen konden dan om 17.00 of 18.00 uur naar huis, om zo in de gelegenheid te worden gesteld naar een Kerstavonddienst of -mis te gaan. Voor zover ik het heb gezien zijn de essentiële winkels vandaag inderdaad eerder gesloten dan op een gewone weekdag.
LeonardN
3 jaar geleden
"Voor zover ik het heb gezien zijn de essentiële winkels vandaag inderdaad eerder gesloten dan op een gewone weekdag." Dat zal inderdaad het geval zijn, maar is dus geen wettelijke of landelijke verplichting, hoogstens een afspraak in een CAO, maar waarschijnlijker coulance van de werkgever.
Amadea
3 jaar geleden
Het is wel degelijk een officiële feestavond, net als Oudejaarsavond.
LeonardN
3 jaar geleden
"Het is wel degelijk een officiële feestavond, net als Oudejaarsavond." Bron?
TurfGraver
3 jaar geleden
Vreemd Amadea, kerstavond (als ook oudejaarsavond) staat er niet bij.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Vallen kerstavond en oudjaarsdag dit jaar op zondag? Lijkt me ongeloofwaardig.
LeonardN
3 jaar geleden
@Amadea Oudejaarsavond valt niet eens binnen de winkeltijdenwet als moment dat winkels dicht moeten zijn. https://www.vakcentrum.nl/paginas/openbaar/advies/vragen-uit-de-praktijk/vraag-en-antwoord-doorlink-besloten-artikel/regels-tijdens-feestdagen#:~:text=Volgens%20de%20Winkeltijdenwet%20dienen%20winkels,om%2019.00%20uur%20te%20sluiten.&text=Volgens%20de%20Winkeltijdenwet%20is%2031,een%20vrijstelling%20door%20de%20gemeente.
Volgens de Winkeltijdenwet is 31 december, Oudjaarsdag, geen feestdag. (In een ander jaar dan 2020, maar toch handig te vermelden: Kerstavond en Oudjaarsdag zijn dit jaar echter op zondag en vallen derhalve mogelijk in een vrijstelling door de gemeente. )

Het beste antwoord

Nee. Kerstavond (24 december) is geen officiële feestdag en je hebt als werknemer gene recht op een vrije dag.
Sommige werkgevers laten hun werknemers op kerstavond eerder naar huis gaan. Kantoren/werkplaatsen sluiten dan om 15 uur of 16 uur in plaats van 17 uur. Dit is echter geen algemeen recht.
3 jaar geleden
Vee
5 maanden geleden
Okey dat is goed

Andere antwoorden (2)

Het hangt van het historisch bewustzijn af of kerstavond onder een vrije dag valt. Strikt genomen valt kerstavond op 24 december vanaf 18.00 uur onder een vrjie dag.
Van oudsher begint een belangrijke (kerkelijke) feestdag op de voorgaande dag om 18.00 uur.
Sint-Nicolaas valt op 6 december; de Sinterklaasviering begint 5 december om 18.00 uur. Kerstmis wordt gevierd om 25 december. Het begint op 24 december om 18.00 uur - omdat de nacht van 24 op 25 december de geboortenacht is
Op 26 december is de kerst voorbij. In veel landen is dat het geval. In Nederland wordt er een tweede kerstdag aan vastgeplakt, die kerkelijk gezien niets te betekenen heeft.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Het hangt van het historisch bewustzijn af of kerstavond onder een vrije dag valt." Vrije dagen worden gegeven door een werknemer. Deze kan historisch totaal geen bewustzijn over de importantie van kerstavond EN TOCH deze dag mensen (eerder) vrij geven.
Iemand kan totaal historisch bewust zijn en toch geen vrij geven aan zijn personeel. Maw historisch bewustzijn is totaal irrelevant voor het beantwoorden van de vraag.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Nog niet zo lang geleden sloten supermarkten op 24 december vroeg de deuren. En waren alle werknemers op kerstavond vrij.
Nu is dat veranderd en daarover gaat de vraag. De vraag gaat over kerstavond. Op de vraag heb ik antwoord gegeven - niet over of 24 december een vrije dag is of zou moeten zijn. Want 24 december is in Nederland niet een vrije dag; het is een gewone werkdag. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland.
LeonardN
3 jaar geleden
Nu is dat veranderd en daarover gaat de vraag.
Ik lees nergens wat over een verandering.
Het enige waar de vraag over gaat is:
Valt Kerstavond onder een vrije dag? "Want 24 december is in Nederland niet een vrije dag; het is een gewone werkdag."
Dat is meer antwoord in de reacties dan je hele antwoord....
SentWierda
3 jaar geleden
Mijn antwoord gaat niet over 24 december, maar is een antwoord m.b.t. de vraag. De vraag gaat over kerstavond.
Mijn antwoord gaat daarom over eerste kerstdag, 25 december, die duurt van 24 december 18.00 uur (kerstavond) tot 25 december 18.00 uur. De kerstavondviering is altijd op 24 december, nooit op 25 december.
Zoals Sint-Nicolaas, 6 december, duurt van 5 december 18.00 uur (Sinterklaasavond) tot 6 december 18.00 uur. De pakjesavond is op de avond van 5 december, niet op de avond van 6 december. Zo is het in Nederland en België. In Duitsland wordt Sinterklaas wel gevierd op de avond van 6 december.
LeonardN
3 jaar geleden
"Mijn antwoord gaat daarom over eerste kerstdag, 25 december, die duurt van 24 december 18.00 uur (kerstavond) tot 25 december 18.00 uur. De kerstavondviering is altijd op 24 december, nooit op 25 december." Bron?
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Bron?
Er zijn vele bronnen. Over 5 december na 18.00 uur ("6 uur 's avonds") bijvoorbeeld:
https://www.sinterklaas.nl/pakjesavond/
Dat de kerstavondviering op 24 december een hoogtepunt van kerst is, behoeft geen internetbron. Elke priester/pastoor, elke predikant - is een bron.
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda
"Dat de kerstavondviering op 24 december een hoogtepunt van kerst is, behoeft geen internetbron. "
Kerstavond als hoogtepunt is tamelijk katholiek, net als het idee dat het feest begint om 18.00 op de voorgaande dag (Sinterklaas is ook eigenlijk een katholiek feest). "Nog niet zo lang geleden sloten supermarkten op 24 december vroeg de deuren."
Veel supermarkten gaan nog steeds 'vroeger' dicht: 19.00 uur ipv 21.00 uur.
Wettelijke vrije dagen zijn kalenderdagen.
LeonardN
3 jaar geleden
@tinus1969
Ik denk dat SentWierda de vraag gewoonweg niet begrijpt of wil begrijpen. Ik snap niks van wat hij probeert te zeggen, nog hoe het enige relevantie heeft. Als ik wil weten of iets een vrije dag is, lijkt me het raadplegen van een pastoor de meest bizarre actie ooit. @tinus1969
Welke dagen zijn wettelijk vrije dagen?
Volgens mij geen enkele. Verwar je niet een erkende feestdag met een wettelijke vrije dag?!
Als er wettelijk vrije dagen zouden zijn, zou je ook een enorme zwik aan uitzonderingen hierop moeten hebben...
In de realiteit worden vziw vrije dagen voornamelijk door CAO's en gewoontes geregeld niet door wetgeving.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Vooropgesteld: ik ben niet godsdienstig - dus ik heb ook niet een godsdienstige voorkeur. Wel heb ik in mijn opleidingen veel godsdienstige kennis opgedaan.
Dat kerstavond hoofdzakelijk katholiek is, is niet waar.
De katholieken hebben de kerstnachtmis.
De protestanten hebben de kerstnachtdienst.
De sfeer van beide is totaal anders maar katholieken kunnen de kerstnacht niet "claimen".
Op 24 december werd op tv 's avonds laat "De Nationale Kerstavond" uitgezonden vanuit de Utrechtse Domkerk. Een programma van KRO-NCRV. Gepresenteerd door Joris Linssen, een NCRV-coryfee. Een protestantse presentator.
Dat Sint-Nicolaas van origine katholiek is, is waar. Dat protestanten niets met Sint-Nicolaas te maken willen hebben, is onwaar. Protestanten vieren op grote schaal Sinterklaas, Alleen in orthodox-protestantse plaatsen als Staphorst is Sint-Nicolaas niet een geliefd persoon. (Bron: eigen ervaring.)
Nee, er is overigens geen enkele dag waarop iedereen verplicht vrij is. Een nationale of algemeen erkende feestdag is nog niet per se een vrije dag. Dat werkgevers deze vaak vrij geven is dus geen verplichting, hoewel het wel afgedwongen kan zijn via een CAO.

https://www.mkbservicedesk.nl/1055/wanneer-ben-wettelijk-verplicht-personeel.htm
De regel is even simpel als onbevredigend: er bestaan geen door de overheid opgelegde regels over op welke feestdagen werknemers verplicht vrij horen te zijn.

Nationale feestdagen:
-Koningsdag
-Bevrijdingsdag

Algemeen erkende feestdagen:
-Nieuwjaarsdag
-Goede Vrijdag
-Tweede Paasdag
-Hemelvaartsdag
-Tweede Pinksterdag
-Eerste Kerstdag
Tweede Kerstdag

=== Winkeltijdenwet ===

Los daarvan spreek je over de openingstijden van supermarkten. Een supermarkt is een winkel, daarvoor geldt de winkeltijdenwet. Deze gaat over wanneer een winkel DICHT moet zijn, niet of het personeel dan ook VRIJ is.

Gemeenten bepalen koopzondagen
Of winkels op zondagen open zijn, verschilt per gemeente. Het uitgangspunt van de Winkeltijdenwet is dat de winkels op zon- en feestdagen en voor 6:00 en na 22:00 gesloten zijn. Maar gemeenten kunnen winkeliers toestemming geven om hun winkels op deze dagen en tijden toch te openen. Naast de zondag zijn dat:

Nieuwjaarsdag;
2e Paasdag;
Hemelvaartsdag;
2e Pinksterdag;
1e en 2e Kerstdag.

Dodenherdenking
Op 4 mei is het om 20.00 uur 2 minuten stil. Dan herdenkt Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ondernemers moeten die dag hun winkel om 19.00 uur sluiten. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven. Dit geldt ook voor dagen als Goede Vrijdag en 24 december (kerstavond).

De horeca waar je het ook over hebt staat daar los van. Deze kent wel een regeling over extra uitbetaling (compensatieregeling) op sommige erkende feestdagen. Kerstavond valt daar NIET onder.
https://www.fnvhoreca.nl/actueel/blog/2058/werken-tijdens-feestdagen-hoe-zit-dat
De compensatieregeling uit de cao geldt voor het werken op erkende feestdagen. De erkende feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, eerste en tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, eerste en tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag.

"Maar is Kerstavond officieel geen onderdeel van de vrije dagen waar je als werknemer recht op hebt?"
Nee Kerstavond is dus geen onderdeel van de vrije dagen waar je als werknemer recht op hebt. Sterker zonder CAO is er geen enkele specifieke feestdag waar je recht op een vrije dag hebt.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De min lijkt van mij, maar dat is een onjuiste veronderstelling.