dat is proberen zoveel mogelijk kerstbomen te verzamelen en desnoods van andere groepen te stelen.
vante voren overal aanbellen of je de oude kerstboom mag hebben opslag plaatsen regelen waar je de kostbare buit op kan slaan waar bij je vooral moet letten dat die plaatsen buiten bereik van rivaliserede groepen licht die ook met het doel van een oude nieuw vuur met het zelfde doel bezig zijn dus goed afgesloten achtertuinen met hoge hekken regelen:
iedere dag vroeg opstaan een zo snel mogelijk de deur uitgaan en naar je vriendjes toe met maar een idee.
de hele dag hard werken slepen en sjouwen en vooral opletten dat je niet gezien word door een andere groep die jouw bomen confisceeerd als je door vijhandelijk gebied moet gaan dus zorgen dat je met een paar man bent zodat ze je laten gaan,andere kleine groepen die niet van jouw stam zijn overvallen om hun bomen aan jouw stapel toetevoegen
mijn hart gaat er al weer sneller van kloppen alhoewel ik de leeftiijd er niet meer voor heb
het is een dol dwaas avontuur met veel spanning en zorgt er nog steeds voor dat er menige verjaardag na een paar biertjes mooie verhalen verteld kunnen worden waarin helden moed en geslaagde vuren de boventoon voeren

Toegevoegd na 2 uur:
het is ook jaren later mensen van rivaiserende groepen tegen komen in je leven en elkaar herkennen en soms vrienden worden en horen hoe het met andere jagers gaat soms leen van je groepje die nooit meer ziet en soms vrienden worden met de mensen voor wie je hardst weg rende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

kerstbomen ophalen bij mensen na de kerst en naar een verzamelpunt brengen

Toegevoegd na 40 seconden:
vroeger werden die dan vaak verbrand op het plein in het dorp
kinderen haalden die op en kregen er een vergoeding voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In die tijd hadden de mensen nog de goede gewoonte om een afgedankte kerstboom na bewezen diensten gewoon uit het raam de straat op te keilen,wel wetend dat er tientallen groepen jongens rondzwierven,die wel raak wisten met dit brandhout.

Iedere straat had zijn eigen gang en trokken er in groepjes van 4 to soms 20 jongens op uit.
Om zoveel mogelijk kerstbomen te veroveren.
Meisjes deden in die tijd nog niet mee.
Zodra iemand een kerstboom zag riep hij zo hard mogelijk
KEGSBAAAAUM.
Vervolgens werd boom op de geheime bergplaats opgeslagen tot de oudejaarsnacht en dan werd er een groot Nieuwjaarsvuur van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was Den Haag en omstreken.
Vanavond een reportage geweest bij Andere Tijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt in Den Haag,dat was totaal nieuw voor mij.
mijn echtgenoot is rond de kerst altijd vol van zijn verhalen van zijn kerstbomenjacht uit zijn jeugd. In Amsterdam werd in zijn buurt de afgedankte kerstbomen verzameld en op het kerkplein op oudejaarsavond verbrand. De jacht op de kerstbomen was hevig. Er waren veel groepen en geheime bergplekken. Het ging om wie de meeste bomen had verzameld en daardoor het grootste vuur kon maken. De jacht en het verstoppen was het leukste. Het vuur op het plein was de afsluiting maar niet het hoogtepunt. Het ontdekken van een schuilplaats van de tegenstander en het stelen van de bomen was het grootste doel. Ieder jaar komen de verhalen weer opnieuw te voorschijn en ik geniet steeds weer van de glimmende ogen van mijn man. Hij wordt weer even kind en geniet van zijn herinneringen van vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in kleinere dorpen kwam dit voor.
Nu nog, trouwens. Direct na Kerst zijn groepjes kinderen actief om de kerstomen op te halen. Geweldig, hoe druk ze hiermee bezig zijn. Ieder jaar staat er weer een foto in het plaatselijke krantje van de kinderen die de meeste bomen hebben opgehaald. Dat zijn er soms honderden! Geweldig, wat een vuur was dat!

Sinds de kerstboomverbranding niet meer is toegestaan hier in onze stad, krijgen de kinderen per ingeleverde boom een lotnummer. Op die loten vallen enkele mooie prijzen.
De bomen worden nu versnipperd.