Waarom doen we een rode lamp in de Kerststal ?

Bij mijn ouders thuis wordt de Kerststal altijd verlicht door een rood lampje. Niemand die echter weet waarom.

Ook bij oma hetzelfde verhaal: een rood lampje, maar ook zij weet niet waarom we dat doen.

Mijn vraag is nu of er een religieuze achtergrond is voor deze traditie ?

Of is gewoon 1 van mijn familieleden ermee begonnen omdat hij/zij het rode licht wellicht mooi of romantisch vond en is dat door de volgende generaties als 'gewoonte' overgenomen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Rood is de kleur van het vuur, het verwijst naar de vuren die onze bange voorouders hoog opstookten in deze donkere maand. Het vuur was daarnaast praktisch, het hield je warm! Het was/is tenslotte nog december en erg koud. Het vuur hield al het engs buiten de deur want de oude wereld werd nog bestookt door demonen en andere angstaanjagende creaturen. Rood heeft nog een belangrijke betekenis die we allemaal kennen, rood is de kleur van de liefde. Tijdens de kersttijd een belangrijke kleur want het draait om die ene grote onbaatzuchtige liefde van een vader voor zijn kinderen. Kortom als antwoord op je vraag: rood (ook licht) geeft aan dat er om en in de stal een zogeheten zuivere sfeer en bescherming was waarin rood ook als kleur van liefde een extra gloed kreeg ;)

Bij ons was het altijd wit, dus ik denk dat het gewoon een ingeslopen traditie is, van in het begin geen ander lichtje kunnen vinden. En misschien maakt rood licht het allemaal wat zachter en vriendelijker

waarom zijn er kerststallen met een rode lamp[Gesteld op: 12-12-2011] Toelichting: heeft dit een speciale betekenis een vriendin en ik hebben het er nu over en we begrijpen niet wat de gedachte er achter is want RK is toch de kleur wit voor kerst tenminste dat heb ik altijd zo geleerd ik hoop dat u mij antwoord kan geven op deze vraag Antwoord: Wil je dit echt weten? Je gaat dit antwoord namelijk niet leuk vinden: nl. iets met bloed en kinderoffers....

Bronnen:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100