Zijn mensen met de kerstdagen en jaarwisseling in het vooruitzicht sentimenteler?

Ik merk het wel bij mijzelf.Een soort magische,melancholische sfeer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.1K

Het beste antwoord

Een hoop mensen zijn sentimenteler in deze tijd. Met kerst en oud en nieuw sluit je weer een jaar af.
Wanneer je iets afsluit ga je automatisch nadenken over wat het voor je heeft betekend.
Zo zie (en hoor) je aan het einde van het jaar in de media ook allerlei overzichten. Variërend van nieuwsitems, tot sportpersoonlijkheden, en muziek. Deze zijn ook om het afgelopen jaar te categoriseren, om nog een keer onder de aandacht te brengen wat er belangrijk was.
Dat is dus ook wat mensen zelf doen. En de ene is daar gevoeliger voor dan de andere. Het hangt er ook vanaf wat je hebt meegemaakt het afgelopen jaar, en denkt (of weet) mee te gaan maken in het komende jaar.
Daar komt nog bij dat deze periode bij uitstek geschikt is volgens de meeste mensen om door te brengen met familie, geliefden of vrienden. Niet iedereen heeft die mogelijkheid en wordt dus weer met zijn neus op de feiten gedrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ gootje

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bespeur een toename van tolerantie en vergevingsgezindheid.

Maar dat is op 1 januari, samen met alle goede voornemens, weer weg.
14 jaar geleden
Nee niet met kerst en de jaarwisseling, wel op andere momenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit al afte tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zo, zelfmoord is het hoogst in deze periode... Spreekt voor zich dus...

En de oorzaak is wederom de reclamejongerswereld... Die schrijft je voor te genieten en juist NU kun je dat het minst vanzelf... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er zijn er een heleboel die dat zijn. Vooral wanneer je ouder wordt moet je steeds meer dierbaren in je leven missen. Dat gemis is met deze dagen vaak veel erger omdat dit 'gezellige familidagen' zijn. Die lege plek lijkt dan nog schrijnender dan anders.

In de aanloop naar deze dagen houdt je daar vaak ook al rekening mee omdat je weet dat dit weer gaat komen. Alweer een jaar voorbij zonder je geliefde.

De kerstfilms en kerstliedjes waar je onder bedolven wordt maken het er ook nog eens niet altijd beter op. Ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen denken: "Waren ze maar weer achter de rug."

Wat de magische melancholische sfeer betreft denk ik dat dit ook veel te maken heeft met de commercie er omheen. Een magisch vrachtwagenconvooi van de CocaCola op tv, dromerige promofilmpjes voor verschillende series en films, de winkels vol en zo sfeervol mogelijk gemaakt. Dat heeft er naar mijn mening ook zeker invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Dat kan wel kloppen, omdat er extra helende enerige gestuurd wordt vanuit het hemelrijk.
De mens is dan meer bewust, maar ook bewust van eenzaamheid.
Ook kunnen onverwerkte zaken uit het afgelopen jaar als een molensteen om je nek gaan hangen, want deze worden ook meer aan het licht gebracht.
Wel is er een unieke kans om dan dingen uit te praten en te helen.
Ik wens je een fijne kerst toe, waarin je mag liefhebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel mensen hebben dit in deze tijd van het jaar.
Het is ook logisch, je sluit een periode af om een nieuwe te beginnen, het bezinningsproces zal herinneringen oproepen, zowel goede als slechte.
Probeer te leren van wat slecht ging en geniet van wat goed ging.
Even een periode wat dieper nadenken over alles wat het afgelopen jaar gebeurd is, voor velen was dit een zeer hectisch jaar!
Als je het verleden verwerkt hebt, kun je je ook beter richten op de toekomst.
Met een opgeruimde bovenkamer het nieuwe jaar ingaan kan best wat traantjes kosten.
Daar is absoluut NIETS mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik baal van kerst en nieuwjaar, maar ook van zondagen. Afschaffen die hap, omzetten naar vrije dagen voor iedereen op het desgewenste moment.