Wat is groener: 10 jaar lang dezelfde kunst kerstboom of 10 x een echte kerstboom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De derde mogelijkheid: Nooit een kerstboom, is het groenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plant een denneboom in de tuin en versier die. Dat is het allergroenst.

Het beste antwoord

ik las vorige week ergens dat een kunstkerstboom pas na 18 jaar tijd beter is dan een echte
(ik zal even kijken of ik dat bericht nog kan vinden)

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb het gevonden was 17 jaar
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verbaast me! Maar +1
rebecca
14 jaar geleden
het verbaasde mij idd ook wel toen ik het las
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar 17 vanuitgaand dat men ieder jaar een boom neemt?

Andere antwoorden (6)

Pas na 17 jaar is het milieu vriendelijker om een nep kerstboom te hebben dan een echte.

De vraag is of het opruimen van de echte vs de nep boom hier ook in verwerkt zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kleur betreft zal de kunstboom misschien een beetje minder groen zijn ;-).

Maar 10 jaar een kunstboom is een stuk beter voor het milieu dan 10 een echte kerstboom. De kerstbomen moeten gekapt worden, wat niet goed voor de natuur is, getransporteerd worden, wat uitstoot met zich mee breng, en weer afgevoerd worden. Dit is nou ook niet echt goed voor het milieu allemaal. Gelukkig zijn kerstboomverbrandingen naar mijn weten ondertussen verboden. Wat dat voor een uitstoot met zich mee bracht hou je niet voor mogelijk!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu dat in bovenstaande antwoorden aangegeven is dat een kunstboom pas na 17 jaar beter voor het milieu is, had ik nooit verwacht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb ik iets over gelezen in de Sevendays.

Er staat: 'Kunstbomen worden gemaakt in fabrieken (in China), met het vliegtuig vervoerd en (als de boom versleten is) verbrand. Dit alles bij elkaar geeft een kunstboom een CO2-uitstoot van 48 kilo. Voor een echte dennenboom ligt de CO2 uitstoot van het kweken, vervoeren (uit Duitsland en Scandinavie' en verbranden op 3 kilo. Je zou zeventien jaar lang telkens dezelfde plastic boom van zolder moeten halen om groener bezig te zijn dan wanneer je ieder jaar een nieuwe den het huis in sleept.´

(Verder staat er nog dat de gemiddelde nepper maar tien jaar mee.) Dus 10x een echte kerstboom is groener.

Je bent pas echt groen als je je echte boom na de kerst weer in je tuin plant (nadat je hem met kluit hebt gekocht natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte kerstbomen zijn beter voor het milieu dan namaakvarianten van plastic. Dat blijkt uit Australisch onderzoek. Pas als iemand 17 jaar dezelfde kunstboom heeft is hij groener bezig. Een echte boom veroorzaakt bij het proces van kweken, transporteren en uiteindelijk verbranden circa drie kilo CO2-uitstoot. Bij de productie van een plastic boom is dat 48 kilo. Het beste is om een echte boom met kluit te gebruiken die na kerst de tuin in kan. Voor wie geen tuin heeft: tuincentra zouden op deze manier bomen kunnen gaan verhuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerstbomen zijn een afvalproduct van de bosbouw, die over zijn na het uitdunnen van het bos (vurenhout)
Of de kerstbomen worden hier speciaal voor gekweekt op meestal zeer arme gronden waar vrijwel niets kan groeien.
Er is dus vrijwel geen schade aan de natuur door het wegzagen van deze sparren, (alleen vervoer)
Dus zijn echte kerstbomen echt wel groen, dat kan je van een kunstkerstboom niet zeggen.
Het zou een ander verhaal zijn, als er de natuur leeggeroofd zou worden door het wegzagen van bomen, maar er worden miljoenen jonge boompjes weer teruggeplant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is de kunstboom groener. Maakt niet uit hoelang je het gebruikt. Al is dat 1 jaar. Jes paart een boom uit. Of is dit een dubbelevraag.