Wat is het dat sommige mensen zo koortsachtig maakt voor de feestdagen?

Zoveel mensen zijn dan druk. Eerst voor kerst: het huis moet aan kant en versierd, de boodschappen moeten op tijd binnen, geen tijd, te druk… Voor slechts twee dagen. Daarna even een paar dagen tijd om op adem te komen en dan weer hetzelfde liedje voor oud en nieuw.

Fokken we elkaar op, laten we ons opfokken door dit gebeuren aan het eind van het jaar, of zit er ècht een logische verklaring achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst

Het beste antwoord

Sommige rennen mee met de rest van de massa, dus voelen zich verplicht om een luxe diner op tafel te zetten met alle gevolgen van dien. Als je het hele jaar "gewoon" eet en het moet met Kerst opeens "culinair" zijn omdat de familie verplicht langskomt; dan lijkt het me logisch dat je stress krijgt en sommige hier koortsachtig van worden.

Daarom doe ik met Kerst niet veel anders dan wanneer ik de rest van het jaar vrienden en/of familie op visite krijg. Doe maar gewoon dat doe je al gek genoeg.

Warmte en gezelligheid daar hoef je niet voor naar de winkel en geeft ook geen extra drukte, dus ik heb er gelukkig nooit last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja erg he dat is de kerststress ...sommige mensen laten zich gek maken .Het perfectionistme komt naar boven bij sommige .Alles moet tot in de puntjes geregeld zijn het eten de cadeautjes ,de visitie die komt voorzien van alles wat ze graag lusten. Dat brengt stress met zich mee. En misschien de schoonouders die ze helemaal niet zien zitten haaa Ik zou deze mensen voor stellen om maar uit eten te gaan ,want als ze dan ook nog een kerstdiner moeten voor bereiden pfffffff daar zou ik niet graag op visite gaan. hihii Ik ben blij dat ik dat allemaal niet heb ,maar ik ken ze wel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mensen fokken zichzelf op en laten zich opfokken door allerlei damens balden en getut op tv.
Ik heb lekker nergens last van en doe er niet aan mee, héérlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik erger me bont en blauw aan die kerststress. Werkelijk belachelijk. Hebben mensen zich dan werkelijk niets anders om zich druk over te maken dan een handje klatergoud en uiterlijk vertoon gedurende twee dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen willen het huis extra gezellig maken met de kerstdagen,de benodigde boodschappen in huis hebben(bang dat ze wat te kort komen)omdat de winkels dit jaar zelfs 3 dagen dicht zijn hier,en met kerst willen dan even lekker helemaal niks,genieten van de gezelligheid en lekker niks doen!!!!!dus even een paar dagen stress er voor om met de kerst heerlijk te kunnen ontspannen en te genieten!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal wel een bepaald type, groep, mensen zijn.!!

Zien dit waarschijnlijk als de perfecte voorbereiding van een "gezellige Kerst"
Vermoedelijk zullen ze dit gedrag ook met verjaardagen en andere feesten vertonen.
De logisch verklaring is: ze horen in de categorie "perfectionisten" thuis.!!
Van mij mogen ze, ik modder lekker aan en ons gezin idem dito. !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 40 uur per week werkt en je weet dat de winkels zoverel dagen gesloten zijn dan is dat ook best stressen als je de koelkast met de dagen toch lekker vol wilt hebben.

Best lastig om alles in 1 x te halen en je wilt natuurlijk niet zonder eten en drinken en alcohol zitten en hapjes.