Omdat het van oudsher gebruikelijk was om de wisseling van de jaargetijden, en in dit geval de aankondiging van het einde van de winter c.q. de kortste dag van het jaar te vieren. De kerstboom en de lichtjes horen daar onverbrekelijk bij, al zullen ze in de loop van de tijd wat veranderd zijn.

Tijdens de kerstening van Europa in de eerste vierhonderd jaar 'na christus' zijn al dergelijke heidense feesten (denk ook aan pasen bijvoorbeeld) ingepast , verbogen en veranderd binnen het christelijk geloof, omdat je mensen hun vaste feesten en rituelen niet zomaar bleek te kunnen afpakken. Dus hebben ze er de verjaardag van Jezus van gemaakt (wat natuurlijk nergens op slaat), maar vieren we het eigenlijk nog steeds op de zelfde, wat overdadige en rijk versierde manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We vieren de geboorte van Jezus Christus.
Al is het tegenwoordig natuurlijk meer een gezellig samenzijn met familie en vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we dan de geboorte vieren van het kindje Jezus.
Echter, ik denk dat er inmiddels al heel veel mensen zijn die dat niet eens weten en het gewoon een gezellig familie feest vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oorspronkelijk was het een heidens feest,dat door het christendom is overgenomen,als zijnde de geboorte van Jezus.
En omdat we gek zijn op feestjes en bling bling,hebben we er maar gelijk 2dagen van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eerste antwoord klopte niet helemaal Kerstmis (veelal zo aangeduid door katholieken), kerst(feest) (veelal zo aangeduid door protestanten) of het geboortefeest van de Heer is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar.

Met Kerstmis wordt door christenen de geboorte van Jezus-Christus gevierd. De evangeliën van Lucas en Matteüs beschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lucas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem.

Het kerstfeest wordt in de westers-christelijke wereld en in sommige Kerken van het Oosters christendom gevierd op 25 december. In die Oosterse kerken die de Juliaanse kalender gebruiken voor de liturgische kalender (zoals de Russisch-orthodoxe Kerk), wordt het 13 dagen later gevierd. In veel streken zijn er tevens speciale vieringen op de avond ervoor (kerstavond, middernachtsmis) en/of op de dag erna. In West-Europa wordt 25 december als eerste kerstdag en 26 december als tweede kerstdag beschouwd.

Toegevoegd na 18 seconden:
Datum 25 december, 26 december
6 januari (Armeens-orthodoxe Kerk)
7 januari (in Juliaanse kalender gebruikende Oosterse Kerken. Andere Oosterse Kerken vieren het wel op 25 december.)

Toegevoegd na 3 minuten:
Let wel; rond de geboorte van christus werd een andere kalander gebruikt dus de datum 25 en 26 december klopt niet het werd alleen op die datum vast gesteld voor extra vrije dagen aan het eind van het jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande geven antwoord waarom er van oudsher kerstmis gevierd werd. Als ik antwoord moet geven op de vraag waarom ik nu nog kerstmis vier is dat:

1. Omdat het een vrije dag is
2. Omdat de winkels dicht zijn, dus veel anders kun je niet doen
3. Elk feestje is er 1.
4. Het hoort zo/traditie. Mijn ouders willen graag dat ik kerst bij hun kom vieren, hetzelfde voor mijn schoonouders.

Als de vrije dag met kerst wordt afgeschaft denk ik dat het in elk geval wat mij betreft gelijk is afgelopen met kerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ontstaan bij het Christelijke geloof. Op Kerstmis is Jezus Christus geboren.