Wat is de ideale volgorde voor het optuigen van een kerstboom en waarom?

Goed, kerst is al bijna voorbij, maar zojuist kwam mij weer een discussie in gedachten die ik vorige week met een vriendin voerde over de volgorde van het optuigen van een kerstboom.

Dat met de lampjes gestart wordt, daar zijn we het nog wel over eens, maar wat doen?
Eerst de ballen en dan de slingers of eerst de slingers en dan de ballen en wat is de logica hierachter?

Ik kreeg namelijk nogal wat rare blikken van haar en haar schoonouders toen ik vertelde dat ik het dus anders doe dan zij.
Ik zeg hierbij even niet wat mijn volgorde en wat die van haar is, om te voorkomen dat ik alleen maar antwoorden krijg die me naar de mond praten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
8.3K

Antwoorden (7)

Ik heb geen idee hoe wij dat vroeger deden, en heb er nu zelf geen. Maar als ik logisch nadenk, lijkt mij eerst slingers, en dan ballen, het meest logisch.
Omdat de ballen het meest kwetsbaar zijn, dus als allerlaatste (op de ster na) gedaan zouden moeten worden.
Maar misschien ligt het ook aan de soort slinger: zijn dat van die heel dikke of van dat dunne draad? Van die dikke zijn wat mooier als ze wat meer naar binnen in de boom zitten, en het is jammer als ze het zicht op de ballen blokkeren, dus die zou ik dan eerder doen.
Als je met slingers van die dunne draadjes bedoelt, daarvan kan ik me nog wel voorstellen dat die het mooiste zijn als ze als een soort cocon aan de buitenkant van de boom zitten, dus dan zou ik die als laatste doen, omdat je van binnen naar buiten toe werkt.
Dat is wat ik denk, maar geen idee of dat ook echt handig is in de praktijk dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder heeft denk ik een eigen volgorde. Dit is de mijne: Ik doe altijd eerst de lampjes, dan de piek en vervolgens ballen. De kleinste hang ik bovenin de grootste beneden.
Dan vlei ik de slingers over de takken in de boom. Als laatste hang ik de pegels in de boom en de kerstkransjes omdat zij beiden aan het uiteinde van de takken horen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al eerst de lampjes. Daarna zou ik de slingers doen en dan de ballen. Dit om reden dat je zelf mag of kunt bepalen of de bal voor of achter de slinger moet hangen. Het is namenlijk nogal lastig om de slingers voor of achter de ballen langs te krijgen. Dus eerst verlichting. dan de slingers en als laatste de ballen. En als dan alles goed is verlopen mag de PIEk erop!
Tip voor het aftuigen want dat is nu meer relevant dan het optuigen. Eerst de piek eraf, dan de ballen, vervolgens de slingers, en daarna de verlichting. En zie dat het correspondeert en omgekeerd evenredig is aan het optuigen. Dit volgens mijn logica. Succes en doe je best
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je al zei: eerst de lampjes. Daarna doen wij de piek en vervolgens de slingers, omdat je, als je eerst de ballen doet, ze er bij het ophangen van de slingers weer af kan stoten:P
Dan dus de ballen en vervolgens de kerstkransjes!

Nu ben ik trouwens toch wel heel benieuwd wat nou jouw volgorde en die van je vriendin is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn volgorde is lampjes-slingers-ballen, de volgorde die de meeste antwoorders hier ook schijnen te hanteren.
ik doe eerst de lichtjes
dan de slinger,
dan ballen,
als laatste de piek

heel soms heb ik er een soort engelenhaar in, dat doe ik ook het laatste
14 jaar geleden
Ik doe eerst de lichtjes en als die goed verdeeld zijn leg ik over de onderste laag takken (de stevige brede) een dikke gouden slinger, ik laat die echt slingeren dus golven. De laag takken daarboven een iets smallere rode slinger en dan heen en weer slingerend een smalle gouden slinger, tot aan de top. Dan is de boom al "aangekleed". Dan begin ik met de grote rode en gouden ballen aan de stevigste takken. Verdeel dan de gouden filigraan ornamenten tussen de rode en dan vul ik de gaten met kristallen hangers en kleine kersthangers. Als laatse doe ik het uiterst breekbare mondgeblazen boombehang in de kleine takken bovenin en als laatste de ster in de top.Dan kijk ik nog voor welke lampjes ik mijn glas-in-lood hangertjes kan hangen, want ik wil wel dat het licht erdoor schijnt en dan ben ik eindelijk klaar en tevreden.
Ik decoreer hem dus zoals het het meest practisch is.
14 jaar geleden
Eerst inderdaad de lampjes. Daarna de slingers, de ballen, de piek en dan nog de kransjes of zuurstokjes voor de kinderen. Wanneer je de slingers op 't laatst doet heb je de kans dat er ballen uit gaan vallen.