Waarom vieren Christenen Kerst op de manier waarop ze dat doen (zie toelichting)?

Het huidige kerstfeest is een mix van invloeden, Coca-Cola en andere Amerikaanse zaken die zijn komen overwaaien, heidense midwinterfeesten, een groot stuk commercie etcetera.

Dan is er nog het feit dat er nergens in de Bijbel staat dat we kerst zouden moeten vieren, het enige duidelijke wat aan Christenen wordt opgedragen om te vieren / herdenken is de ontwikkelingen rond de kruisiging (laatste avondmaal) en ook Pasen wordt omgeven door commercie en heidense invloeden.

Ook is het natuurlijk zo dat Kerst honderden jaren na de geboorte van Christus in een politiek besluitvormingsproces (tijdens een concilie) is bedacht.

Ik zeg niet dat het per definitie slecht is om ook de geboorte van Christus te herdenken, hoe misplaatst qua datum en hoe kunstmatig dit dan ook in het leven is geroepen echter het onderstaande is dan mijn uiteindelijke vraag.

Waarom vieren Christenen Kerst op de manier waarop ze dat doen?

Zou het de Christenen niet sieren om juist de gelegenheid van de kerstdagen aan te grijpen om na te denken over diegenen die het minder hebben dan wij, dus geen uitgebreide vreetfestijnen, maar eens iets meer doen voor de minder bedeelden (en daar dan uiteraard de rest van het jaar mee verder gaan).

Wat zouden jullie me vanuit religieus standpunt kunnen adviseren in het licht van bovenstaande vraagstelling?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Mlodewijk; Omdat mijn geloof niet van religieuze aard is kan ik dit alleen als buitenstaander beantwoorden. Ik denk dat de westerse christenen in het algemeen een voorbeeld zouden kunnen nemen aan hoe (westerse) moslims (in het algemeen) hun religieuze feesten vieren. Maar los daarvan heb ik niets met voorschriften en gewoonten over hoe mensen hun reliigie zouden moeten beleven. Daarvoor heeft de god waar iemand in gelooft die gelovige geen eigen denkvermogen, karakter en beslissingsvaardigheid gegeven. Ik denk dat de wereld en de viering van kerst er overigens een stuk mee zouden opschieten als dat feest wat werd losgeweekt van symboliek, versiering en eet- en drinkfestijnen en wat meer diepgang kreeg. En kadootjes uitdelen moeten we natuurlijk gewoon overlaten aan de professionals.

Jammer genoeg bestaan er te veel verschillen op christelijk gebied, over de manier van Kerst vieren. Ik ben ook christelijk en ik maak er echt geen vreetfestijn van, waarom sommigen van de christelijke kerk dat wel doen, begrijp ik van geen kant. Geldt overigens ook voor de kerstbomen en kerstmannen en andere kerstversiering. Het heeft er gewoon niks mee te maken. Wel hebben wij bij ons in de gemeente allemaal actie's vooral met Kerst voor arme mensen, en kerstpakketten inzamelen voor de armen enzo. Ik vier het omdat Jezus is geboren, voor de mensen zodat wij nog vergeven kunnen worden. Want alzo lief heeft God gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Toegevoegd na 2 minuten: sorry ben weer eens te snel geweest, Want alzo lief heeft God de wereld gehad... zo moet het zijn

Het is héél simpel, kerst is door de Christenen geïntroduceerd, 300 jaar na Christus, om andere geloven het makkelijker te maken over te stappen. Jezus is niet geboren op 25 december. Kerst valt samen met andere feestdagen uit andere religies. Het idee van de kerstboom komt voort uit Heidense feesten. Alles erom heen is opgetekend door Coca Cola, een slimme Jood, die er een commercieel tintje aan weet te geven.

Christenen zouden helemaal geen kerstmis moeten vieren. Als ze de bijbel kennen weten ze dat het een heidens feest is. Ook weten ze dat Jezus geboorte helemaal niet gevierd hoeft te worden. Waarom ze het wel doen? Omdat zoals in zoveel religies mensenregels zijn gaan gelden, zelf verzonnen feesten zijn er aan toegevoegd, zogenaamd uit christelijk oogpunt. Als je te geloven en zegt te staan voor wat er in de bijbel staat, dan zou je dat dus niet moeten doen. Net zo min als je bijvoorbeeld beelden zou moeten aanbidden etc. Daarom vier ik geen enkele feestdag, behalve het sterven van Jezus herdenk ik. Omdat dat zoals jij ook zegt, het enige duidelijke is wat wordt opgedragen.

Kerst is allang geen christelijk feest meer maar een feest van het volk. Dat kun je ook zien aan de datum waarop we het vieren, terwijl het vast staat dat Jezus nooit in deze periode van het jaar geboren kan zijn. De echte christenen gebruiken deze dag inderdaad als een dag om na te denken over de echte behoeftigen, maar voor de rest is het toch een traditie geworden, zo eentje van een keer per jaar naar de kerk en dan maar ff snel naar oma omdat het moet. Door de jaren heen is het feest een mengelmoes geworden van zowel joodse als romeinse feesten, om zo aan ieders overtuiging te voldoen, en er een gezamenlijk volksfeest van te maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100