Zijn Sinterklaas en de Kerstman broers? (Ze lijken op elkaar.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
6K

Het beste antwoord

Mijn mening.

Ik denk van niet, omdat:

Als dit zo was, dan zou dit allang bekend zijn geweest en zou dit men nagetrokken hebben.

Sint Nicolaas heeft echt bestaan (en voor de kinderen nog steeds), terwijl het nog steeds de vraag is of de kerstman bestaan heeft.

De goedheiligman komt uit Turkye en was een voor de kerk een ongehoorzame bisschop. Terwijl wij eigenlijk helemaal niets afweten van de kerstman, behalve dat hij Santa Claus heet en ergens op de pool zou wonen...

Kerst draait om Jezus, en Jezus (en God) zijn de rode draad in de kerk. Er is niet bekend of de Kerstman ook een geloof had.

Als er connecties waren, dan had het dus al bekend zijn geweest via een stamboom onderzoek en via de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Sinterklaas komt uit Turkije (bisschop van Myra), en de kerstman komt uit Lapland.

Toegevoegd na 33 minuten:
-1?

Woonplaats
De woonplaats van de Kerstman wordt in veel Amerikaanse vertellingen ergens op de Noordpool of in Rovaniemi in Finland gesitueerd. Volgens Denen woont Julemanden (de Kerstman) in Groenland, dat deel uitmaakt van het Deense koninkrijk. In Rusland is er Grootvadertje Vorst (Ded Moroz), die samen met zijn kleindochter Sneeuwwitje (of Sneeuwvlokje; Snegoerotsjka) op 31 december cadeaus uitdeelt, en waarvan de woonplaats in de bossen bij Veliki Oestjoeg (Noord-Rusland) ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de kerstman is bedacht door coca cola.
Daarom lijkt de amerikaanse benaming voor kerstman ook zoveel op sinterklaas ("Santa Claus").
Meer informatie op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zo zou zijn, dan wil ik wel een hartig woordje met ze spreken.
Zo kort na elkaar een cadeau festijn.!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kerstman is gewoon een slap aftreksel van sinterklaas.

Omdat er diverse europeanen naar Amerika waren geëmigreerd is er een kerstman onstaan uit de verschillende feesten uit Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo’n 1600 jaar geleden was een zekere Nicolaas de bisschop van Myra, een stad in klein Azië dat onder Romeins bestuur stond. Hij was zeer geliefd door het volk om zijn gulheid jegens armen en zijn liefde voor kinderen. Na zijn dood in 326 werd in 1087 zijn gebeente in Italië overgebracht. Hij werd eeuwenlang vereerd door zowel volwassenen als kinderen. Kerken werden naar hem genoemd, hij werd patroon van schippers, reizigers, scholieren, kinderen, gevangenen, bakkers, kooplieden, juristen, van steden (Amsterdam) en landen (Rusland en Griekenland.

De kinderen kregen in die tijd op 6 december cadeautjes die werden gebracht door een bebaarde man op een schimmel, mits ze zoet waren geweest. Mettertijd veranderde Italië in Spanje, vandaar ook zijn zwarte, Moorse knecht.

Behalve in Nederland en Vlaanderen is Sinterklaas overal verdrongen door Santa Claus, die uit Sinterklaas is ontstaan.

Behalve in Nederland en Vlaanderen is Sinterklaas overal verdrongen door Santa Claus, die uit Sinterklaas is ontstaan. Hoe kon zo`n belangrijke heilige veranderen in zo`n rondborstige olijkerd? Alles begon toen een groep Nederlandse kolonisten in Nieuw Amsterdam (nu New York) aankwamen met het beeld van een pijprokende Sint Nicolaas, in lange broek en met een breedgerande hoed. Later droegen de Amerikaanse Nederlanders in hun kerstoptochten in New York altijd Sinterklaaspoppen mee. In 1809 schetste de Amerikaanse schrijver, een gnuivende pijprokende Santa Claus die op zijn kar langs de hemel reed. Dat werd de basis voor een populair gedicht uit 1823: ‘Twas the night before Christmas’, over een roodwangige St. Nick op een arrenslee getrokken door acht vliegende rendieren, die zich door de schoorsteen wrong en de kousen van de kinderen vulde met speelgoed. .

In 1863 verscheen in het blad Harper’s ten slotte een cartoon van Santa Claus zoals we hem nu allemaal kennen, met witte baard en met bont gevoerde mantel. Deze Santa Claus veroverde de wereld en dreigt nu zelfs onze Sinterklaas te verdringen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is de zelfde persoon:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Tess123;

De kerstheikneuter een broer van de Sint? Ha! Nog niet eens een halfbroer; dat sprookjesfiguur is niet meer dan een overgecommercialiseerde slappe imitatie van onze Goedheiligman.