Waarom is het in Nederland 2 dagen Kerst en in sommige landen maar 1 dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.4K

Antwoorden (7)

Volgens mij is dat ingevoerd omdat de meeste mensen één van de dagen bij de ouders vieren, en de andere dag bij de schoonouders. Zoiets heb ik ooit gelezen in de Quest, dus spaar me als ik totaal fout zit. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is idd leuk :-P
Tja op zich is het antwoord heel simpel..... hoeveel dagen per jaar ben jij jarig???? We vieren de geboorte dag van Jezus en tja die is maar op 1 dag geboren...... Wij Nederlanders hebben 2 kerstdagen waarschijnlijk om dat het kind precies om 0.00 uur geboren is???? Er zijn maar weinig landen die 2 dagen aanhouden. Wij Nederlanders willen gewoon meer vrije dagen??? (jammer dit jaar is 2de kerstdag op zaterdag ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je vertellen over Spanje. Daar hebben ze al relatief veel vrije dagen, gewijd aan andere heiligen, zoals Maria, Jozef, Jacobus, om er een paar te noemen. Als ze ook met Kerst, Pasen en Pinksteren een tweede dag zouden invoeren, zouden ze te veel vrije dagen hebben en zou er te weinig gewerkt worden.
Andere reden is dat ze in Spanje op 24 december al "Noche Buena" vieren, en dan is de 25ste er achteraan precies goed. Drie dagen wordt wel erg veel.
Trouwens, in Cataluña doen ze wél aan tweede Kerst-, Paas- en Pinksterdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze tweede dagen waren vroeger de enige vrije dagen die een arbeider had, afgezien van de zondagen. Die extra vrije dag stelde mensen in staat om de eigenlijke feestdag beter te vieren, zonder dat privé-beslommeringen de feestvreugde in de weg hoefden te staan. Vooral de katholieke geestelijkheid heeft zich hiervoor sterk gemaakt.

Tweede kerstdag schijnt te zijn ontstaan in de middeleeuwen. Het dienstpersoneel van welgestelde families moest met kerst gewoon werken. Om hen in de gelegenheid te stellen om ook hun familie te bezoeken kregen ze de dag na kerst vrij, en dat is de oorsprong van onze tweede kerstdag. Ook kregen ze eten mee voor hun familie. Hetzelfde gold trouwens voor boerenarbeiders. Zij kregen ook wat eten mee, en daaruit is langzamerhand de traditie van het kerstpakket uit ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In andere landen vieren ze heel erg uitgebreid de avond voor kerst. Dat is bij ons niet zo. Dat wordt weer gecompenseerd met 2e kerstdag. Persoonlijk vind ik het grote nonsens om 2 dagen kerst te vieren, omdat je ook aandacht, warmte en liefde aan anderen kunt geven op andere dagen in het jaar, daar hoef je niet speciaal 25 en 26 december voor uit te kiezen
Extra vrije dag he :D. Zo jammer dat het weer een extra nutteloze zondagachtige dag is is waarop je niks kunt doen omdat of alles dicht is of overvol. Net als met pasen en zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Eigenwijs;

Is niet uniek voor ons land hoor; de Engelsen kennen op onze Tweede Kerstdag bijvoorbeeld Boxing Day: de dag waarop je alle dubbel gekregen cadeaux terugbrengt naar Harrod's....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige landen een andere cultuur hebben.