Waarom is in Duitsland 24 december de 'Hoofd' kerstdag, en in Nederland de 25e?

Waar komt dit verschil vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
7.7K

Het beste antwoord

Dat zijn aloude tradities. Mijn broer woont al 35 jaar in Duitsland en het is altijd zo geweest.

Op 24 december s'ochtends zijn cadeautjes gebracht door de Kerstman (der Weihnachtsmann) of das Christkind (afhankelijk van welk deel in Duitsland). De cadeautjes worden onder de kerstboom gelegd en op Kerstavond (Heiligen Abend) geopend.

Als er geen kleine kinderen zijn worden de pakjes vroeger (als ze gekocht zijn) onder de kerstboom gelegd, maar ze mogen traditioneel pas geopend worden op Kerstavond.

Voor sommige mensen in Nederland en in België ligt het hoogtepunt van de kerstviering op kerstdag, voor anderen toch ook op kerstavond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Fijne kerst Siska!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je platje, ook voor jou een heel gezellige kerst gewenst <3

Andere antwoorden (2)

Omdat ze daar meer de "kerstavond" vieren.
Hier in nederland wordt dat alleen gevierd door de kerstavondmis.
Natuurlijk alleen voor gelovigen voor niet gelovigen is kerstmis alleen het feest van het afscheid nemen van de oude zon en het welkom heten van de nieuwe dus de dagen worden weer langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon 5 km van de Duitse grens.
En in Duitsland gaan op de 24 ste alle winkels om 12 uur dicht.
4 weken voor de kerst beginnen de advent weken,en dan komt alles al in kerststemming.
Zie je hier in Holland ook bijna niet meer.

Het is daar de avond voordat Christus geboren wordt.
De heiligen abend.

Mijn eigen bron,,er worden ook pakjes uitgedeeld.
Ze kennen er geen sinterklaas.
Het is de aanloop naar het kerstfeest toe.

Mijn vrouw is Hongaarse,,en wij vieren het net als in Duitsland.
De 24ste is de belangrijkste dag hier in huis.
De vrouw is de hele dag bezig met koken en alles voor te bereiden.

En de 25ste dan doe je niks,en eet je resten van de 24ste op ,,waar er dan nog genoeg van over is.
Dus de 25ste wordt er niet gekookt.
Bron eigen ervaring.
Ps,zal haar morgenvroeg nog even haar bron navragen.