Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de 2e dag vandaan

Bij kerst, Pasen en Pinksteren heb je allemaal een 2e dag. De eerste dag heeft natuurlijk met die gebeurtenis te maken maar waar komt die 2e dag vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige gehuchten hebben zelfs een derde dag.
Ik kan mij voorstellen dat dat om praktische redenen is ingevoerd.
(bv: De 1e kerstdag bent u bij uw schoonfamilie en de 2e kerstdag bij uw ouders uitgenodigd, of varianten daarvan)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Puur en alleen commercie. En het komt iedereen beter uit omdat je mss zowel je eigen als je schoonfamilie wil bezoeken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maandag na Paaszondag (2de Paasdag) was traditioneel in Nederland ook een dag voor de viering van Pasen zonder commerciële activiteiten. Tegen het einde van de 20ste eeuw liet men dit steeds meer los. Grote bedrijven, zoals woonboulevards, zijn open, en ook andere winkels zoals supermarkten. Voor personeel in dienst van een overheid is dit nog steeds een vrije dag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pasen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze konden de 1e dag niet alle eieren vinden :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betreft ook de Pinksterdagen en de Kerstdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan waren natuurlijk ook nog niet alle kerstballen opgehangen:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met Pinksteren nog eieren vindt, beter niet meer eten.
Vroeger konden de mensen heel moeilijk vrij krijgen op een door de weekse dag.
Om de mensen toch zoveel mogelijk van de feestdagen te laten genieten,heeft de kerk er officieel een zondag van gemaakt.
Dit hoorde ik vanmorgen in een radio programma.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, dus zo zit het. Althans, dit klinkt wel aannemelijk. Het vieren van Pasen is door de kerk ingevoerd, dus die tweede dag zal er ook wel door de kerk aan toegevoegd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist,door de kerk gegeven aan de mensen.
Maar dan praat je wel over heel wat jaren geleden.
Er zijn heel veel landen waar ze geen tweede Kerstdag of tweede Paasdag kennen. En daar zijn ze toch ook katholiek. Ik denk dat het een traditie is in Nederland die in ere wordt gehouden. Misschien vanwege de vrije dag?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding