In een oud recept staat dat wijn aangelengd is met water. Maar hoe doe je dit en in welke verhouding?

Het aanlengen komt vanuit de Romeinse tijd, en dit wil ik terug halen naar 2010. Ook staat er dat men de wijn wel eens zoeter maakten door Honing, echter staan er geen verhoudingen bij; dus ook het aanzoeten met honing, hoe doe je dit. Kan me voorstellen dat ze in die tijd alleen rode wijn kenden, dus in welke verhouding zal dit zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het lijkt mij dat je zoiets gewoon moet uitproberen.
Als je begint met een beetje redelijke verhouding 50%-50% water en wijn, en dat zoeter maken met honing niet al te drastisch doet, kun je er best achterkomen wat de goede verhoudingen zijn. En de kans is ook nog groot, dat er helemaal geen "officiele" verhoudingen zijn, en ze het in die tijd ook al gewoon deden op "smaak".
Wij weten ook niet, als er in een hedendaags recept staat: "op smaak brengen met peper en zout", hoeveel dat dan precies moet zijn.

Maar misschien kun je daar wel helemaal niks mee. Ik ben niet zo'n Romeinse kok ;-)

Waar je mogelijk wel iets aan kunt hebben, is de volgende WordPress Blog. Je kunt er ook reageren, en deze vraag eens stellen. Deze blogger is bezig met een Romeins Kookboek, en zal je vast kunnen helpen. Veel succes!