Hoe komt het dat ik na het eten van spinazie zo'n stroef gevoel in mijn mond heb?

Vooral mijn tanden voelen dan zo akelig stroef aan. Hoe komt dit? Ik er iets in spinazie wat iets met de 'chemie' van mijn speeksel doet of zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Dat komt doordat spinazie een hoog gehalte aan oxaalzuur bevat (net als zuring bijvoorbeeld). Het stroeve gevoel is te voorkomen door wat ouderwets krijtpoeder mee te koken, of wat room door de spinazie te roeren, of ei bij de spinazie te eten.
Het oxaalzuur reageert met het buitenste calciumlaagje van je tanden, waardoor die stroef gaan aanvoelen.
In elk geval liever niet direct na het eten van spinazie je tanden poetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
spinazie met ei, lekker!
Zo eten wij het altijd, gekookt ei in stukjes snijden en door de spinazie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah! oxaalzuur.... weer wat geleerd. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat gebeurt er als je wél je tanden poetst na het spinazie-eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneller tandbederf is ook zo bij rode wijn heb ik gehoord van de tandarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Eleo: dan poets je het oxaalzuur in je glazuur, en da's niet zo best. Je kunt dan beter je mond spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jetteme: bedankt, nooit geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook met rabarber. Daarom moet je daar ook altijd iets met calcium bij eten, heb ik gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt friezin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Het enige echte, en dus het beste antwoord :-) en blijkbaar door niemand meer iets aan toe te voegen.