Hoe komt het dat drop, hagelslag en b.v. een kroket typisch Nederlandse producten zijn?

Waarom zijn deze producten in het buitenland niet net zo bekend en geliefd als in Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Omdat elk land zijn eigen identiteit en voorkeuren heeft.
Ik denk dat bijna elk land wel iets heeft dat juist in dat land geliefd of populair is. Een ander land heeft weer andere grondstoffen en fabrieken of keukens die deze verwerken tot een vaak streekgebonden of nationaal gerecht. Zo was de Sushi typisch Japans en doordat meer mensen Japan konden bezoeken, was er een grote kans dat er mensen tussen zaten die het zo lekker vonden dat ze besloten andere Nederlanders dit te laten ontdekken door het uit te proberen of wij dit ook zo lekker vonden. Er hoeft er dan maar één tussen te zitten die hier geld in investeert en op de Nederlandse markt brengt. Inmiddels zijn de Sushi bars al bijna nationaal geworden. Zo wordt op het ogenblik de Nederlandse stroopwafel in Japan gepromoot. De Japanners schijnen deze erg lekker te vinden en vele Japanners kennen deze inmiddels. De hamburger en hotdog, Amerikaans volksvoedsel nr.1, is hier net zo bekend omdat dit gemakkelijk te bereiden is.
De Duitse curryworst, daar een nationaal product, is niet zo gemakkelijk na te maken omdat de receptuur van de worst juist daar door de slagers gemaakt wordt en zij deze kennen. Dit zijn zo van die recepten die niet vrijgegeven worden. Onze jenever blijft ook uniek, omdat niemend in het buitenland de precieze kruiden/verhoudingen kent en dit een patent heeft. Het is dus niet eens een kwestie van niet lekker vinden, maar ook vaak omdat een land zijn eigen grondstoffen, fabrieken, patenten heeft. Duitsland heeft ook ' lakritz'gemaakt door 'Haribo' meestal, wij hebben 'Venz'.
Zij noemen het vaak 'katjes' naar onze katjesdrop maar onze 'katjes'smaken toch lekkerder en dat vinden de Duitsers die niet zo chauvinistisch zijn ook. Hier komen veel Duitsers en die nemen als je in hun boodschappenwagentje kijkt, vlak voor ze weer terug gaan een koelbox met onze kroketten, hagelslag,drop, kaas en bitterballen mee. Die hebben ze hier ontdekt en er hoeft er maar één tussen te zitten die er daar geld in investeert. Zo`n productie is echter kostbaar en daarvoor is het risico toch erg groot dat het misloopt.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet het niet voor wat betreft hagelslag en drop, maar een kroket is geen Nederlands product van oorsprong, de kroket vindt zijn oorsprong in Frankrijk. Het woord croquer betekent knabbelen en de kroket is daarvan afgeleid. In 1651 publiceerde Le cuisinier François Pierre de La Varenne het recept van kroketten. Deze chefkok was in dienst van Lodewijk de XIV, die zich omringde met schoonheid en zijn gasten graag trakteerde op culinaire hoogstandjes. Daar hij onbeperkt budget gaf aan zijn kok werden veel door deze kok bedachte recepten de uiteindelijke basis van de Franse keuken. Inderdaad zie je kroketten nu nauwelijks meer in het buitenland laat staan in Frankrijk.

Ik ben zeer benieuwd naar de rest van de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in sommige andere landen komen producten voor die in Nederland totaal niet bekend of niet geliefd zijn. Een aantal producten blijft gewoon streekgebonden, en dan dus voornamelijk etenswaren. Heeft veel met de smaak en de gewenning hiervan te maken. Dus hoe dat precies zo komt is volgens mij niet echt antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Onbekend maakt onbemind"

20 jaar geleden aten wij ook geen Turkse pizza, en nu vinden veel mensen het heerlijk; we wisten vroeger gewoon niet dat dat zo lekker was.

McDonald heeft alleen in Nederland een broodje McKroket.
Met het grappige zinnetje op het doosje "wereldberoemd in Nederland". Niet verkrijgbaar in de VS.
Ik denk dat als McDonald het per se zou willen, het met een enorme promotie campagne best zou lukken om die McKroket's ook in de VS te verkopen. Want het is onzin dat wij dat alleen lekker zouden vinden.
De reden dat ze dat niet doen, is waarschijnlijk omdat de markt vol is. D.w.z. als ze McKroket's gaan verkopen, dan verkopen ze daarmee automatisch minder BigMac's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drop vinden bijna alle buitenlanders ook echt niet lekker. Dit komt omdat drop een heel eigen smaak heeft waar je waarschijnlijk eerst aan moet wennen. Als kind begint dat vaak al best vroeg met zoete dropjes tussen de snoepjes maar ook zoute drop komt dan vrij snel.

Ik heb een buitenlands meisje eens een dropje aangeboden. Ze hield wel van zout dus bood ik haar een zout dropje aan.
Ze vond dit echter niet lekker. Niet vanwege de zoute smaak maar de bijsmaak die van het zouthout komt.

Bij hagelslag is dit natuurlijk niet het geval, maar in het buiteland wordt hagelslag eigenlijk alleen als versiering op ijs ed verkocht. Daardoor is het vaak ook niet zo goedkoop dat je het op je brood zou doen. Maar het brood verschild natuurlijk ook weer sterk per land.

Ook de kroket lusten veel buitenlanders wel. Het zelfde geld trouwens voor bitterballen. Soms worden ze ook in het buitenland verkocht maar niet op grote schaal.

Zo heeft ieder land z'n eigen specialiteiten in eten. Dit is zo gegroeid vanuit de geschiedenis.