Eet men bij deftige feesten,en gala dinners,,,de kip ook gewoon met de hand.?

Of wordt daar nooit kip om te kluiven geserveerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Kip is voor het "volk" en nu helemaal. Maar er zal wel parelhoen en goudfazant geserveerd worden en volgens de etiquette mag je die met beide handen nemen en dan kluiven.
Maar er zullen wel discreet vingerkommetjes en doekjes bij staan, zodat je je vette klavieren niet aan het damast hoeft af te vegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette klavieren, damast.. Alleen al voor het sjieke taalgebruik een +

Andere antwoorden (8)

Ik kan me zomaar indenken dat ze daar voor kipfilet gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, ook deftige mensen mogen soms kluiven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heel veel van die verplichte etentjes gehad en deftig of niet, het zijn toch mensen zoals jij en ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn genoeg mensen die kip ook op bot nog met mes en vork eten.. dus dat zo daar ook gebeuren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de kip geen sokjes (wit sier stukje)om zijn poten heeft mag iedereen kluiven.Heeft de kip sokjes aan moet je het met mes en vork doen.Dat moet volgens de etiquette.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de etiquette mag alle vlees met een botje, beginnend met een K gekloven worden.

Kip
Kalkoen
Kotelet
Karbonade

Dus op chique diners mag je eker kluiven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, spareribs trouwens ook, maar dat zal daar wel niet geserveerd worden ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
En kluiven mag alleen als het met een hand gegeten kan worden. Dus nooit met twee handen kluiven ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je vraag naar behoren te kunnen beantwoorden hierbij een quote:

Wild en gevogelte eten we met mes en vork. Het botje mag worden afgekloven, mits slechts een hand wordt gebruikt. Karbonades eten we met mes en vork, maar lamskoteletten mogen uit de hand worden gegeten. We snijden alleen een stukje vlees af als we dat bij de volgende hap direct eten.
unquote

Ik hoop dat je op deze manier goed geinformeerd bent en geen flater slaat wanneer het zich voordoet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh nog even voor de volledigheid, het geserveerde brood breek je af in plaats van te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de regels van de etiquette staat, dat kip met de hand gegeten mag worden.
Het zal nauwelijks of niet voorkomen, maar als het voorkomt, wordt het met de hand gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de etiquette mag er met de hand gegeten worden
maar dan moet er wel de mogelijkheid zijn om na het eten de vingers te wassen. daarvoor wordt er meestal een vingerkommetje met citroenwater bij het bord gezet met een doek (meestal warm en vochtig)die door de bediening per gast wordt aangereikt met een tang. Anders mag je het servet ervoor gebruiken.

Brood, olijven, koekjes, fruit, kip, kreeft, maïskolven, asperges, mosselen, oesters en spareribs en ander vlees met botten ( mits met één hand gebruikt) mogen met de hand worden gegeten.

Patat prik je met de vork. Als dat niet lukt, mag het ook met de hand.
amc