Naar verluidt is de tompoes voor het eerst gemaakt door een Amsterdamse banketbakker. Hij zou daarbij geïnspireerd zijn geweest door General Tom Thumb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
c+
Tom Pouce is de Franse aanduiding voor Daumesdick, een figuurtje van Grimm en de vertaling van het Engelse Tom Thumb, die soms ook uit Grimm komt, maar verder al lang een eigen leven leidde in Engeland. (Let wel: Klein Duimpje komt niet uit Grimm maar is van Perrault, dus van moeder de gans. Hij heet in Frankrijk Petit Poucet)
Rond 1845-1860 traden in Nederland twee lilliputters op die waarschijnlijk beiden met Tom Pouce werden aangeduid. Er was een dwerg van eigen bodem die Jantje Hannema heette en als 'admiraal Tom Pouce' soms zelfs optrad aan het hof van koning Willem II.
Anderzijds had het circus Barnum de dwerg Charles Stratton in dienst die 'general Tom Thumb'genoemd werd. Gezegd wordt dat deze in Europa de artistennaam Tom Pouce voerde. Het circus bezocht Rotterdam en Amsterdam en het vermoeden is nu dat een PR-bewuste banketbakker uit Amsterdam een gebakje noemde naar deze dwerg.
Maar de naam Tom Pouce gaat ook naar een kleine damesparaplu, een toneelkijkertje en een patisserie in Djiboeti. Die zullen dan eerder rechtstreeks verwijzen naar de sprookjesfiguur dan naar de dwergen.
Het taartje heet in Frankrijk 'mille feuilles' in Noorwegen, Zweden, Rusland en Amerika 'Napoleon cake'