is ontbijtkoek kankerverwekkend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Hoe kom je daar nu bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zit er niet een bepaalde stof in dat de kans op kanker verhoogd?
Kimath
13 jaar geleden
Tegenwoordig wordt bijna alles kankerverwekkend gevonden..
Als je het gewoon met mate eet, is er geen probleem.

Antwoorden (10)

Je zou zeggen van niet, maar misschien kan alles wel kankerverwekkend zijn, in zéér lichte mate dan.
Het lijkt me wel dat je het gewoon kan eten hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kwam ik al eerder tegen op goeie vraag. Vandaar even een quote hiervan van Milders.

Het lekkerste bovenste laagje van de ontbijtkoek (het zwarte) blijkt bovendien Acrylamide te bezitten, een kankerverwekkende stof die onvruchtbaarheid schijnt bevorderen.. dat zal allemaal wel loslopen op 1 stuk onbijtkoek, maargoed het zit er wel in.

Citaat:
Acrylamide is een stof die onder meer wordt gebruikt bij de reiniging van drinkwater en bij de productie van plastic. In april 2002 is aangetoond dat acrylamide ook voorkomt in bepaalde voedingsmiddelen. Alhoewel we nog niet alles weten over de stof, weten we wel dat het bij ratten en muizen kanker en onvruchtbaarheid kan veroorzaken. De Voedsel en Waren Autoriteit gaat ervan uit dat de stof voor de mens mogelijk kankerverwekkend is. En nu bliijkt juist fastfood zeer hoge concentraties van deze stof te bevatten door de zeer hoge temperaturen waarin gefrituurd wordt. Ook pepernoten, rosti, chips, ontbijtkoek (de zwarte korst) bevatten hoge concentraties. Ook sigaretten rook en koffie bevatten deze stof !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alles wel als kanker verwekkend vinden.
Telkens duiken er weer nieuwe geruchten op over voedingsmiddelen waarin kankerverwekkende stoffen zitten. Het is verbazend dat we eigenlijk nog leven als je al die berichten ziet....oftewel: ze zijn meestal nogal overdrevenn.

Een stof kan overigens op 2 manieren kankerverwekkend genoemd worden.
1: De stof zelf zet aan tot het ongecontroleerd delen van cellen (waarna het immuunsysteem die cellen moet opruimen). Deze stof wordt dan in elke dosis al gevonden als kanker bevorderend.
2: Een stof verzwakt alleen maar (tijdelijk) de cellen of het immuunsysteem. Hierdoor krijgen andere stoffen de kans schade aan te brengen...Bij deze stoffen zal vaak een drempelwaarde in de dosis gevonden worden waaronder GEEN toename kanker gevonden wordt.

De meeste kankerverwekkende stoffen vallen onder 2

Als je je tevens realiseert dat ratten en muizen kortlevende dieren zijn en dat die daardoor niet over een uitgebreid afweersysteem beschikken...het loont niet voor kortlevende dieren om daar veel in te investeren...kan je hieruit afleiden dat door dat gebrek aan afweer je eerder bij die dieren kanker zult vinden dan bij mensen met een afweersysteem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een courant bestanddeel van friet, chips, peperkoek en speculaas zou bij mensen kanker doen ontstaan.

Acrylamide in het eten verhoogt de kans op baarmoeder- en eierstokkanker. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek, meldt het NRC Handelsblad. Het is voor het eerst dat bij mensen een verhoogd risico op kanker door acrylamide wordt aangetoond. Tot dusver was het voedselbestanddeel alleen bij proefdieren kankerverwekkend gebleken.

Acrylamide zit in chips, frieten, ontbijtkoek ('peperkoek'), speculaas, crackers en brood. Zweedse onderzoekers ontdekten dat vijf jaar geleden bij toeval. De kankerverwekkende stof ontstaat bij het bakken uit een combinatie van meel, diverse suikers en het bakpoeder ammoniumbicarbonaat.

Onderzoekers van de universiteit van Maastricht, de Nederlandse voedselinspectie en de onderzoeksorganisatie TNO hebben nu uit bevolkingsonderzoek geconcludeerd dat vrouwen die veel acrylamide eten hun kans op eierstok- en baarmoederkans verdubbelen, van ongeveer 1,5 op 100 naar 3 op 100. (Dat betekent dat de meeste vrouwen ondanks de acrylamideconsumptie géén kanker krijgen). Met borstkanker was er geen verband, rapporteren ze in het vakblad Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention.. De onderzoekers gaan nu bekijken of ook tumoren van nier, (slok)darm, maag, blaas, prostaat en long vaker voorkomen bij mensen die veel friet, chips of ander acrylamidebevattend voedsel eten.

In veel landen zijn overheid en industrie uit voorzorg gaan kijken of het gehalte acrylamide in voedsel teruggedrongen kan worden. Bij ontbijtkoek en chips is dat inmiddels gelukt, meldt NRC. (red)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat wel dood als je ontbijtkoek eet.
Maar je gaat ook dood als je geen ontbijtkoek eet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah heel veel dingen zijn kankerverwekkend daarom komt steeds meer rauw food op de markt ik koop rauw food speculaas of rauw food chocolade of rauwe nakd reep maar se vragen wel de hoofdprijs voor zelfs met met bakken komt soms nog wat stoffen vrij daarom is belangrijk om niet met plantaardig vetten te bakken want die zetten zich om in transvet en verzadig vetten niet en als je balans heb van gekookt en rauw voedsel dan sow dat niet sow gauw gebeuren denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vast wel, zo bijna alles word 'kanker verwekkend' genoemd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) publiceerde dit voorjaar meetgegevens waaruit bleek dat het acrylamidegehalte van ontbijtkoek was teruggelopen van ruim 1.000 naar 350 microgram per kilo. En in chips van ruim 1.200 naar 340. In frites bleef het gehalte echter constant, ruim 300. Dat kan allemaal door andere grondstoffen, lagere baktemperatuur en verandering van receptuur. Fijnchemiefabrikant DSM levert een enzym dat in meel het aminozuur asparagine afbreekt. Asparagine is het basismolecuul waaruit acrylamide ontstaat. Uit Zwitsers onderzoek bleek dat overschakelen van het bakpoeder ammoniumbicarbonaat naar natriumbicarbonaat de acrylamidevorming al fors vermindert. Dat is inmiddels gemeengoed in de koekindustrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij, heeft kanker geen echte reden. Mijn zus (28) is er een week geleden aan overleden. Maar zij was gewoon kerngezond, rookte niet, dronk niet, enz. En idd laatste tijd word bijna alles 'kankerverwekkend' genoemd. Bij ons in de familie lijkt het alsof het steeds 1 generatie overslaat... Mijn zus had het dus, onze moeder en oom/tantes niet, en een aantal zussen/broers van oma's/opa's weer wel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ONZIN!

Vorig jaar met sinterklaas werd er gezegd dan brood en pepernoten kankerverwekkend waren .. jonge jonge wat een onzin kraamt deze maatschappij toch uit.

Gewoon eten wat je lekker vind en doen wat je zelf wilt, als je lekker in je vel zit dan is het goed.

Kanker is een hele erge ziekte en het overkomt je gewoon .. mijn oom ging naar het ziekenhuis vanwege rugpijn en stierf 3 weken later aan kanker, hij had altijd gezond geleefd.

Mijn advies luid als volgt:
Eet ontbijtkoek zoveel als je wilt, zolang je maar niet gaat denken oh oh misschien ga ik hier wel dood aan ..
Want dat is ONZIN.