Je kunt er zowel mee schoonmaken als dat je er mee kunt bakken.
Ik heb wel recepten voor je voor koekjes en brood waar het in moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baking soda is hetzelfde als zuiveringszout. Als je een broodbakmachine hebt zul je zien dat het in veel recepten verlangd wordt. Het is dus niet hetzelfde als bakpoeder!

Een combinatie van; 1 kop ammonia,½ kop azijn, ¼ kop zuiveringszout en 4 l. water is een perfect schoonmaakmiddel voor zwarte aanslag op onbehandelde tuinmeubels of aanslag op geverfde oppervlakken buitenshuis. Gebruik danwel een spons of oude doek en test eerst uit op een klein plekje.

Wat zuiveringszout bij de vaas rozen en andere snijbloemen, houden ze langer goed. Is ook goed om af en toe 1 el. ervan op te lossen in 2 l. water en als plantenvoeding te geven bij planten die van alkalische bodem houden zoals clematis, ridderspoor en anjers.

BBQ rooster schoonmaken met een papje van ¼ kopje z. zout en ¼ kopje water.

Als wasverzachter;½ kopje bij het vloeibare wasmiddel maakt de was ook nog eens witter en stralender van kleur.

Een papje van 4 el. z.zout en ¼ kopje warm water kan allerlei vlekken doen verdwijnen. Wrijf het bijv. in T shirts met transpiratievlekken. Laat 2 uur intrekken bij ernstige vlekken zodat de vlek opdroogt voor je het wast.

Beschimmeld douchegordijn; Doe het met 2 badlakens in de wasmachine (fijne was) Erbij; ½ kopje z.zout ( bij het wasmiddel) en ½ kopje azijn ( wasverzachter bakje).

Mondspoelmiddel; Gorgelen met 1 theel z.zout in een ½ glas water. het neutraliseert de mondgeur.

Geur uit schoenen; Strooi z.zout royaal in de schoen en laat 1 nacht staan. Niet in leren schoenen maar bijv. sportschoenen. `s Morgens eruit schudden.

Bij een lichte brandwond snel wat z.zout in wat koud water oplossen, een gaasje/doekje ermee nat maken en op de plek leggen. Herhalen tot het niet meer heet aanvoelt. Helpt tegen de pijn en voorkomt blaarvorming.
Op wattenschijfjes bij zonnebrand helpt het ook en bij bijensteken.

Tanden schoon; doop de natte tandenborstel in z.zout, poets ermee en spoel na. Ook voor kunstgebitten, beugels etc.

Gek op bruine/ witte bonen maar niet op de nawerking ervan? tijdens het koken wat z.zout toevoegen. Het verhindert de gas vorming in de darmen echt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn zoveel meer toepassingen maar ik heb niet veel tekens meer beschikbaar:)
amc
13 jaar geleden
ik maakte vroeger zilveren voorwerpen schoon met sode
aluminiumfolie in bak, lauw water en soda erbij en zilveren voorwerp erin zodanig dat het het aluminiumfolie raakt. Treedt een soort electrolyse op en alles glimt zonder poetsen
amigo