De Super de Boer in mijn dorp wordt / is vervangen door een Jumbo, wat doet dit nou met de prijzen van de producten?

Het pand, de locatie, het personeel blijft allemaal hetzelfde dus de prijs zou niet ineens omlaag kunnen lijkt mij omdat deze drie toch wel het meerendeel van de kosten bepalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Hallo Jumbo!!!
Daaaaggg oude supermarkt :) Geloof me Jumbo is echt goedkoper, ik heb het echt vergeleken met gelijkwaardige producten, A en huismerk en goedkoopste producten met een week boodschappen en Jumbo kwam echt goedkoper uit zelfs dan Bas/Dirk al scheelde dat erg weinig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jumbo is super! kwaliteit is ook prima! Goeie vraag :-))

Het beste antwoord

Gaat je zeker geld besparen!

Jumbo neemt genoegen met een lagere winstmarge dan Super de Boer en kleedt haar winkels soberder, dus goedkoper.

Ook zijn de artikelen over het algemeen iets minder luxe, dus goedkoper dan van Super de Boer.

Het personeel heeft een contract en zal gedurende dat contract minimaal hetzelfde salaris ontvangen.
Aangezien de meeste supermarkten niet ver boven het minimumloon betalen aan de vakkenvullers en kassamedewerkers, maakt het voor de medewerkers niet veel uit en voor Jumbo ook niet of ze nieuw personeel aannemen of personeel overnemen.

Jumbo is een zeer sterk familiebedrijf en een kei in het goedkoop inkopen van producten.
Ook hebben ze een aantal goede onderhandelaars voor het vastgoed. Het zal me niks verbazen indien ze een lagere huurprijs voor de winkel kunnen bedingen dan Super de Boer, maar dat weet ik niet natuurlijk.

De formule doet het goed.
Niet voor niks dat Jumbo als een razende aan het uitbreiden is in Nederland, o.a. door (agressieve) overnames.
Heb geen aandelen (kan niet, is in handen van familie Van Eerd) en heb ook geen banden met Jumbo btw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Zoals ik net ook al zei:

- goedkoper inkopen
- meer/minder betalen als franchisehouder
- meer/minder winst willen/moeten maken

kunnen de prijzen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de supermarktbranche speelt inkoop een erg grote rol. Hoe groter er ingekocht wordt, deste scherper de prijzen zijn, die bedongen kunnen worden.

Jumbo heeft inmiddels dusdanig veel winkels, dat er heel scherp ingekocht kan worden. Super de Boer, met minder winkels, moest genoegen nemen met minder korting.

De prijzen kunnen dus wat lager liggen dan bij Super de Boer. Waarschijnlijk zal dit ook zeker in het begin zo zijn, om veel klanten te trekken en te binden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De laatste cijfers van de consumentenbond zijn:
(percentages t.o.v. het gemiddelde)

A merken: Jumbo 2-4% goedkoper, SuperdeBoer 6-8% duurder.
Huismerken: Jumbo 2-4% goedkoper, SuperdeBoer 8-10% duurder

Ter vergelijking: Albert Heijn A merken 0-2% duurder, huismerken 6-8% duurder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet de prijzen dalen. Wat je trouwens vergeet, is de selectie van producten. Die zal wel veranderen. Bij een bredere selectie komen extra kosten kijken.
Het kan trouwens ook best zijn dat het personeel iets minder gaat verdienen (misschien niet direct, maar misschien wel gemiddeld - op lange termijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is hier ook veranderd en het blijkt dat Jumbo goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het personeel volgens de CAO wordt betaald,zal dat geen verschil uitmaken
De Jumbo neemt door meer omzet genoegen met lagere winstmarges en de inkoopprijs zal lager zijn dan die van Super de Boer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal je wel degelijk in je portemonnee voelen! Ik schat dat Jumbo zeker 15 % goedkoper is dan Super de boer. Bij ons is tot nu toe zowel een Super de Boer als ook een Jumbo. Vroeger ging ik altijd naar Super de Boer maar het laatste jaar ga ik naar de Jumbo. Veel goedkoper, groter assortiment en veel vriendelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je boodschappen gaan wel degelijk goedkoper worden. Zelfde is hier gebeurd. Super de Boer werd Jumbo. Waren wij even blij!

waar een kar boodschappen normaal rond de 80 euries kostte, kost ons dat nu ongeveer 65 euro.... Nogal een verschil!

Wij gaan nergens anders meer heen, mede omdat we ook tevreden zijn over de geleverde kwaliteit van Jumbo.

Jumbo bespaart ook op heel andere dingen achter de schermen, en ze accepteren een veel kleinere winstmarge.... waardoor ze veel meer verkopen en het uiteindelijk net zoveel oplevert als Super de boer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk alleen controleren als je exact dezelfde producten zou kopen bij de Super de Boer (sdb) en daarna bij de Jumbo. Maar SDB is in het algemeen wel een duurdere winkel als de Jumbo. Ook bij ons is SDB veranderd in Jumbo en het is veel drukker dan voorheen in die winkel. En tuurlijk blijven de dingen die jij opnoemt hetzelfde maar dat is maar een topje van de ijsberg als je kijkt naar de kosten en baten in een supermarkt.
Jumbo koop niet in via een organisatie als Superunie of Unilever maar zelf dus dit bespaard al kosten.
En misschien is het nooit opgevallen maar Jumbo heeft niet echt weekaanbiedingen zoals alle andere formules, ze hebben wel reclames maar die zijn meestal een paar weken geldig en voor de rest maken ze reclame dat ze gewoon ontzettend goedkoop zijn. (ook zit er nog verschil tussen Jumbo's) de jumbo in ons dorp is duurder dan die in de stad 8 km verderop dit heeft te maken met de directe concurrentie werd ons verteld toen we vroegen waarom het ene prodcut goedkoper was in plaats A vergeleken met plaats B

En ik denk doordat ze geen echte reclames hebben ook al veel geld uitsparen als je weet dat wanneer een supermarkt bijv. bier in de actie heeft en dat er op elke krat bier die de deur uitgaat een euro of soms nog meer bij moet worden gelegd door een winkelier gaat het natuurlijk hard met de kosten. (het doel van de reclames is natuurlijk om een klant naar je winkel te lokken en te hopen dat hij/zij meer koopt(producten waar wel geld op verdiend wordt) dan alleen maar acties