Wat is dat witte laagje op pruimen, zie foto?

De ene pruim heb ik gewassen, de andere nog niet... maar wat IS dat witte laagje?

Toegevoegd na 51 minuten:
DUS: Wat is het nou? Gistcellen, Bouillabaise, of Was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mss een product die ze gebruiken bij het kweken van pruimen die daar blijft 'staan'..?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen was, het is geen bestrijdingsmiddel en het is geen rijp.
Het zijn gistcellen.
De pruimen uit onze eigen tuin bevatten het ook.
Van de wijnmakerij die ik vroeger bedreef, weet ik dat het gistcellen zijn. Zoals gezegd zie je het ook op druiven.

Het beste antwoord

Dat zijn natuurlijke gistcellen.
Niet schadelijk. Je kan het gewoon opeten. Op druiven zie je ze ook vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je "wijn" uitleg!

Andere antwoorden (3)

Maar het kan evengoed bouillabaise zijn, een bestrijdingsmiddel, wat niet goed is om binnen te krijgen.
Wordt op grote schaal gebruikt in de landbouw.

Wassen met die handel, niet alles zomaar in je mond steken, je bent geen aap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit geweten dat bouillabaise nog iets anders kon zijn dan Franse vissoep!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je wel hoe pruimen er uit zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat voor raar antwoord hapiet ?
bouillabaise als bestrijdingsmiddel bestaat niet.
Ik heb landbouwhogeschool gedaan en nog nooit van gehoord, laat staan dat het op grote schaal gebruikt wordt.
Nog veel minder waarschijnlijk is het dat pruimen verkocht zouden worden waar dit zichtbaar op aanwezig is en dat het er dan ook nog precies zo uitziet als de gistcellen.
Dikke min van mij.
Bouillabaise is een gerecht.
Dat is een laagje natuurlijke was. Daardoor zijn de pruimen langer te bewaren.
Zie verder ook bij http://www.goeievraag.be/vraag/momenteel-rijpe-pruimen-soort-opal.78935

Toegevoegd na 30 minuten:
Zoek de betekenis van waslaagje maar op en je hebt zekerheid: donzig waas op vruchten (bv. druif, pruim), ... etc.
Bouillabais(s)e is een visgerecht uit de Provence en niks anders. Als je van pruimen taart wilt maken dan heb je gist nodig; dat zit er niet al in.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gist zit er niet al in, maar zit er op.
Inderdaad is dat veel te weinig om als gist te gebruiken in recepten waarin het deeg moet rijzen.
Voor de wijnmakerij is het wel voldoende overigens, daar hoef je geen gist aan toe te voegen, tenzij je met heel andere gistculturen wilt werken.
Dat is een natuurlijke beschermlaag ook wel "rijp" genoemd.