Echte roomboter, waar te koop?

Ik vraag me af waar ik echte roomboter kan kopen, toen ik klein was (jaar of 22 geleden) had mijn oma welleens roomboter en die smaak was zo lekker, zo romig en zo... zo... ja moeilijk uit te leggen... In elk geval een stuk lekkerder dan de gewone bakjes boter voor op brood die mijn ouders vaak hadden... Inmiddels heb ik bij de supermarkt alle roomboters geprobeerd en ik moet heel eerlijk zeggen, ik proef ten eerste de ouderwetse smaak niet en ten tweede proef ik ook maar weinig verschil tussen de roomboter en een normale halvarine, qua smaak dan...

Weet iemand misschien waar ik echte roomboter kan kopen? met de echte smaak zoals we dat "vroeger" hadden?

Toegevoegd na 48 minuten:
heel erg bedankt voor alle goede ideeen, ik ga inderdaad eens even kijken voor een goede landswinkel/boerderij die roomboter verkoopt en ook ga ik proberen het zelf eens te maken...

Omdat ik alle antwoorden heel goed vind kan ik geen beste antwoord selecteren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (5)

Ik zou een boerderij proberen. BV deze:

http://members.tele2.nl/vanwindenkaas/
Kaas en zuivelboerderij van Winden is gelegen in het mooie Midden-Delfland langs het water van de Gaag die loopt tussen Maasland en Schipluiden. Midden-Delfland is het laatste stukje authentiek polderlandschap tussen de Rotterdamse en Haagse regio. Sinds 2000 verwerken wij op ons melkveebedrijf zelf een deel van de melk tot heerlijke verse boerenzuivel en ambachtelijk bereide boerenkaas. Deze kaas en zuivel wordt verkocht in onze eigen boerderijwinkel. De rest van de melk wordt geleverd aan de melkfabriek van Campina-Melkunie. De winkel is te vinden in onze monumentale boerderij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf maken. Is helemaal niet moeilijk.

Je haalt een paar liter melk bij de boer. Doet dat in een emmer met deksel erop. Leg hem op zijn kant. Dan blijf je schudden (klotsen als het ware) tot je op een gegeven moment boter aan de bovenkant ziet drijven. Deze room je af en doe het in een schone theedoek zodat het vocht eruit kan trekken en je hebt echte ouderwetse roomboter.

De melk die je overhoudt is gewoon magere melk. Deze kun je zo opdrinken, maar je kunt hem ook eerst pasteuriseren (tot 70 graden verhitten) of steriliseren (tot 100 graden verhitten).

Toegevoegd na 29 seconden:
De emmer maximaal tot 2/3 vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roomboter is roomboter als dat op de verpakking staat.
Je mag het als producent pas roomboter noemen als aan de voorwaarden voldaan wordt.
De smaak van nu is nog hetzelfde als de smaak van toen, maar er zijn inmiddels heel veel producten (zoals inderdaad margarines en halvarines) waar die smaak kunstmatig aan toegevoegd wordt.
We zijn helemaal gewend aan die smaak, terwijl dat vroeger iets speciaals was.
De goedkoopste roomboter in de goedkoopste supermarkt is dus gewoon goede roomboter.
Laat je niet verleiden door goudkleurige papiertjes en prachtige namen.
Grote kans dat de boter uit hetzelfde zogenaamde "boterkanon" komt als de goedkoopste van de liddl.
Allemaal commercie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier maar eens: http://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/boter
ja gewoon op een zuivelboerderij
zoals http://www.deknapenvelder.nl/default.asp?id=1038
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een landwinkel.
als je door roomboter een beetje zout doet, is het ook smakelijker