Hoe komt de uiterlijke houdbaarheidsdatum bij produkten exact tot stand ? De lengte van de periodes verschillen onderling nogal.

Bij de vermelde korte periodes van houdbaarheid begrijp ik dat nog wel, maar bij de produkten waarbij de datum pas over 2 of 3 jaar ligt, kan ik me voorstellen dat je voor jezelf best een nog langere termijn kan hanteren.
Aanleiding tot deze vraag was de conclusie bij mij dat diverse produkten, die ik al enige tijd had, de termijn was overschreden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Een combinatie van ervaring, uitproberen en berekenen. Daarbij kan je vaak door onderzoek bepalen wat er achterblijft in je product na bijvoorbeeld pasteurisatie. Het is dan niet bijzonder moeilijk om te berekenen hoe lang het duurt voor de bacteriën en schimmels zo veel gegroeid zijn dat het je product niet meer geschikt maakt voor consumptie. Je pakt vervolgens een veilige waarde (niet absolute minimum maar wel dicht daarbij. Daar waar je het overgrote deel van je producten kan garanderen) en geeft dat aan als houdbaarheid.

Je kan verder ook berekenen hoe lang je verpakking mee gaat. Dus hoe lang de lijm waarmee het plastic dicht zit houd en hoe lang het duurt voor voldoende lucht in doorgedrongen voor bederf en hoe lang het duurt voor het metal van je blikje aangetast raakt door de inhoud. Enzovoorts.
Er gaat niet voor niks een hoop tijd zitten in de ontwikkeling van een nieuw product of verpakking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vermelding 'ten minste houdbaar tot' betekent niet dat het product tot die datum houdbaar is, maar dat de fabrikant de kwaliteit tot die datum garandeert. Daarna is het product vaak nog wel te gebruiken, maar loopt de kwaliteit achteruit. Je kunt dus inderdaad voor jezelf een langere termijn hanteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De THT datum is voor de producent een middel om zichzelf in te dekken. Na de THT datum is de producent niet meer verantwoordelijk voor de staat waarin het product verkeerd. Eigenlijk kan er gezegt worden dat het enkel gebruikt wordt om aansprakelijkheid voor de fabrikant na het verlopen van de THT datum af te doen.

Toegevoegd op 11-05-2009 15:48:20
Maargoed, melk van 2 weken over de datum zal ik toch niet meer gebruiken. Bier of pepermunt wel.