Wat is het verschil tussen taart en gebak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het glazuur springt me zowat van mijn tanden bij het lezen van alle reacties... :-/

Het beste antwoord

Een taart is een baksel dat in veel landen voornamelijk wordt gegeten tijdens feestelijkheden, bijvoorbeeld bij het vieren van een verjaardag. Een specifieke taart is de bruidstaart, gegeten bij een bruiloft. In veel landen wordt taart ook als dessert geserveerd.

Enkele kenmerken van een taart zijn:

Het gebak is luchtig.
De vorm is meestal rond en plat van boven.
De buitenkant is vaak voorzien van sierlijke, kleurige ornamenten zoals gekleurde (siroop)lijnen, chocolade- of notenstrooisel of platte stukjes chocolade.
In het geval van een verjaardag is het wereldwijd gebruikelijk om een aantal kaarsjes, al naargelang de bereikte leeftijd, in de taart te steken. Deze kaarsjes zijn zeer kort en dun, en dienen te worden uitgeblazen. Volgens bijgeloof haalt men het volgende jaar als alle kaarsjes worden uitgeblazen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een gebakje (ook taartje) kan men het best beschrijven als een kleine taart. Ook een punt van een taart wordt wel een gebakje genoemd.

Omdat een gebakje kleiner is worden ze vaak specifieker van smaak gemaakt.

Een extra klein gebakje wordt ook wel petitfour genoemd.

Bekend Brabants gebakje is de Bossche bol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Taart is lekker gebak is vies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taart is gewoon wat het woord al zegt: een taart.
Gebak kan meerdere dingen omvatten zoals bijv. vlaai, cake enz.

Toegevoegd na 29 seconden:
en dus ook taart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een taart is groter dan een gebakje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebak is iets van gebakken deeg (meestal zoet).

Een taart, is net als een cakeje, een soort gebak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een taart bestaat uit een groot stuk gebakjes zijn losse stukken

Toegevoegd na 2 minuten:
foto 1 taart
foto 2 gebak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebak is de naam voor lekkernijen die door bakken in een oven tot stand komen. De bekendste soorten gebak zijn:

* taart
* gebakje
* cake
* banket

Taart valt dus in de categorie gebak.

Verder heb je nog gebakje en taartje. Dat zijn twee dingen die door elkaar gebruikt kunnen worden en allebei slaan op een éénpersoons stukje taart.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
een taart is groter dan een gebakje, ook kan een taart meerdere lagen bevatten. een taart word vaker gebruikt voor verjaardag en bruiloften en een gebakje als iets lekkers bij de koffie/thee.. maar ook gebak word de laatste tijd vaak bij verjaardagen gebruikt. Beide zijn erg lekker maar smaken verschillen want je hebt natuurlijk verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taart is rond en vierkant, je kunt het in delen snijden,
gebak is meestal kleiner en voor 1 persoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rond en vierkant?
Sorry moest hier best om lachen haha
Taart is altijd gebak, maar gebak is niet altijd taart.
Gebak omvat veel en veel meer dan alleen zo'n feestelijk gedrocht met vruchten, slagroom, creme en/of allerhande toevoegingen en versierselen.
Een zandkoekje is ook gebak.
Evenals een lange vinger. Maar men noemt zoiets nooit een gebakje. De volksmond bedoelt met een gebakje altijd iets van een minitaartje. Maar dat klopt in feite niet. Om precies te zijn zou zo'n feestelijk versierd gedrochtje altijd een taartje genoemd moeten worden . Niet omdat het geen gebakje is, maar omdat de term gebakje verwarrend is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook leuk: in hogere kringen zegt men bij voorkeur 'taart' ipv 'gebak'. Dus in Wassenaar op het terras taartjes bij de koffie bestellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde verschil als tussen koe en dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taart is een groot geheel waar kleinere eenheiden uit gehaald kunnen worden.
Een gebak is een op zichzelf staand product.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taart is veel lekkerder en bovendien iets gezonder