Een ananas is rijp wanneer je eenvoudig het bovenste blad van zijn kroon kunt trekken. Om de lekkerste ananas eruit te pikken moet je je neus gebruiken: de zoete geur vertelt je welke je moet hebben. Ruikt hij zuur of muf dan heeft de vrucht zijn beste tijd gehad. Let er ook op of de ananas bruine plekken heeft.

Indien je een ananas koopt bij de groenteboer of winkel, hoef je niet bang te zijn voor een niet-rijpe ananas. Een ananas wordt namelijk pas geplukt wanneer hij rijp is! Laat je dus niet misleiden door een eventueel groen jasje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat mag je de plukkers ook nog ff vertellen dan! Vaak zat groene en onrijpe exemplaren gezien. Volgens mij worden ze net als bananen onrijp geoogst en dmv gas (CO2, NO2) gerijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Domtic. De regel is men een ananas pas plukt wanneer de vrucht rijp is. Een groene kleur wil overigens niet zeggen dat de ananas onrijp is. Je kunt een rijpe ananas herkennen zoals ik eerder heb beschreven. Vaak merk je aan de geur of je de vrucht wel of niet moet kopen. Een zoete geur is perfect. Een ananas met een zurige lucht of (licht) bruin-kleurige plekjes kun je beter laten liggen.

Andere antwoorden (4)

Tekenen dat een ananas rijp is:

Middelste bladeren bovenop makkelijk los te trekken.
Sterke ananasgeur (ethylacetaat).
Stevig, veerkrachtig vruchtvlees.
De ananas heeft glanzende "ogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de bladeren aan de bovenkant makkelijk los te trekken zijn, je de ananas goed kunt ruiken en als het vruchtvlees stevig en veerkrachtig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me net voor -.-’
Door aan het binnenste blad te trekken.
Als dat makkelijk loslaat is de ananas rijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ronnie was me voor -.-
Is door de geur te herkennen dat hij rijp is.