Stel, je wordt 's ochtends wakker. Je eet niks tot 7 uur 's avonds, dan ga je (warm) eten. Is dat dan je ontbijt?

http://www.woorden.org/woord/ontbijt
Deze site zegt dat het ontbijt de eerste maaltijd is van de dag.

http://hotelwoordenboek.nl/woord/Ontbijt
Deze site daarentegen, zegt dat het ontbijt 'het eten en drinken wat men het morgens tot zich neemt' is.

Bovendien geven verschillende sites aan dat 'ochtendmaal' een synoniem is voor 'ontbijt'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ontbijt betekent letterlijk 'beginnen met eten', hetzelfde als het Duitse 'Imbiss' (nu in een andere betekenis) te vergelijken met het Engelse 'breakfast', 'het vasten breken'. Ook het Franse 'petit déjeuner' ('rompre le jeûne') heeft dezelfde strekking. Het Duitse Frühstück betekent natuurlijk dat de eerste maaltijd 's morgens genoten wordt.

Letterlijk gezien zou je dus kunnen stellen dat een eerste maaltijd 's avonds je ontbijt is en gekscherend wordt dat natuurlijk wel zo gehanteerd. Maar in de juiste context betekent 'ontbijt' de eerste maaltijd waarna er later op de dag nog meer volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, dat blijft je diner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt alsof je er erg zeker van bent,
hoewel de meerderheid van de sites toch zegt dat het 'de eerste maaltijd van de dag' is. http://www.encyclo.nl/begrip/ontbijt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nr. 3 en 4 delen mijn mening, dus ieder zijn mening.
Het woord ontbijt bestaat oorspronkelijk uit twee delen. Het Middelnederlandse ‘ont’ betekent ‘voorafgaand aan’. Het woord ‘bijt’ is afgeleid van bijten of eten. Dat betekent dat het ontbijt gezien wordt als ‘het beginnen aan eten’.

Dus ik zou zeggen naar aanleiding hiervan: ja (alleen het klinkt niet logisch...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus elke maatlijd is een ontbijt ?
de eerste dag (binnen een redelijke termijn na het opstaan, is voor mij het ontbijt. als ik dan 's avonds pas warm zou eten (zeer onwaarschijnlijk!!) dan zou dat voor mij het diner zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k heb geregelt nachtdienst en na de heeledag slaape eet ik de maaltijd van 6 uur savonds gewoon mee, ik tel het als ondbijt....voor mij dan. ( het is een beetje relatief )

goeie vraag btw :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is, zo als jij het wilt noemen. Het is je eerste maaltijd die dag,daarom zou je het ontbijt kunnen noemen. Het is ook je eerste warme maaltijd die dag,dus voor hetzelfde geld kun je het je diner noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ontbijt is de eerste maaltijd van de dag, die de meeste mensen in de ochtend nuttigen. volgens wiki
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen relateren de naam van een etensmaal veel te veel aan de tijd waarop het genuttigd wordt. Dit is niet juist in mijn opzicht. De benaming moet worden gerelateerd aan de tijd, vanaf het opstaan. Dus niet dat je zegt een maaltijd tussen 08 en 12 is een ontbijt, maar als je binnen een periode van 3 uur na de ‘hoofd’-slaapperiode van een dag eet, is dat een ontbijt. (bijvoorbeeld)

Een ontbijt is dus de eerste maaltijd van de dag. Ook wat noagrietje zegt, ont betekend voorafgaand. Het is dus voorafgaand aan de dag.

Ik hoop dat hiermee je vraag benantwoord is. De meerderheid lijkt het ook met mijn standpunt eens te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoet is dan niet je ontbijt.Ontbijt is eten wat je als eerste tot je neemt in de ochtend.Maar ik kan mij voorstellen dat als mensen nachtdienst hebben gehad en dan s'avonds als eerste warm gaan eten dat ontbijt noemen.Ik vindt het wat vreemd want het blijft toch warm eten en dan is het je diner en geen ontbijt.