hoe en waarvan worden vitaminen b12 en b6 in vleesvervangers gestopt? zie uitleg.

Ik let op mijn voeding, wil zo gezond mogelijk etsn. En in veel vleesvervangers zit bijv b12 en b6. B12 is bestanddeel melk, maar hoe en waarvan wordt de b6 gemaakt? Dit wordt nl synthetisch gemaakt, en ben daar huiverig voor. Wil graag weten wat het precies inhoudt en waar het van gemaakt wordt. Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Van B6 zou ik het niet weten, maar over B12 kan ik wel wat vertellen.

B12 voor supplementen wordt niet uit melk gehaald.
Alle B12, dus die in voedsel en die in supplementen, wordt gemaakt door micro-organismen. Deze leven vooral in de grond, maar ook wel in het lichaam van dieren, en produceren B12 op de plek waar ze leven. In koeienvlees bijvoorbeeld zit B12 doordat die micro-organismen in de darmen oid. van de koe zitten en daar B12 produceren.

Voor supplementen gebruiken ze een basis van suiker en soms melk, waar ze dezelfde micro-organismen bijzetten, die dan B12 produceren. Als melk als basis gebruikt wordt, halen ze dus niet de B12 uit de melk, maar voeden de micro-organismen zich met melk, en produceren zelf B12.

Daar is niks synthetisch aan, het enige verschil is dat de fabrikant zorgt dat precies de juiste omstandigheden aanwezig zijn voor de micro-organismen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk B12 te produceren, en dat het daarna in een supplement gestopt wordt, ipv dat het in echt voedsel zit. Maar het zijn dezelfde micro-organismen die het maken, en het is dezelfde stof.

Overigens bevat veel vlees volgens mij ook veel B12 doordat ons vee voedsel krijgt met toegevoegde B12.