Waarom is kruidnagel populair in Groningse gerechten?

Bijvoorbeeld: droge worst met kruidnagel, vlees bereiden met peper, zout en kruidnagel.
In andere delen van Nederland wordt dit (veel) minder gedaan. Wat is de historische oorsprong dat de kruidnagel juist in Groningen zo populair is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zou het kunnen,dat Abel Tasman ( Groninger) ooit kruidnagels meegenomen heeft na zijn ontdekkings reizen?En dat daardoor de kruidnagel zo populair is in Groningen? Ik kan geen andere oorzaak/reden vinden.

Dat kruidnagel niet overal even fanatiek gebruikt wordt klopt, maar in meerdere streken wordt kruidnagel veel gebruikt. Bijv. ook in Westfriesland zit in de kant en klaar gekruide gekruide vleessoorten (rollades; gehakt e.d.) kruidnagel. Toen ik van Den Haag naar Hoorn verhuisde, moest ik erg aan deze manier van kruiden wennen. Ik denk dat veeleer de manier waarop kruiden gebruikt worden streekgebonden is. Denk hierbij ook maar aan de verschillen tussen Deventer koek; Groninger koek; Friesche koek. Idem bij verschillende worstsoorten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100