Kan je het verschil zien tussen een punt (rode) paprika en een (rode) peper zonder te proeven ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Het gaat niet om zien en feitelijk wel om proeven, maar je hoeft niet in de peper zelf te bijten, vooropgesteld dat je beide exemplaren wel kunt aansnijden. (Ik stel me voor dat je bijvoorbeeld beide exemplaren in de keuken hebt, dat de peper toevallig erg groot is en de paprika erg klein, waardoor verwarring kan optreden).

Als je met een stukje peper over de binnenkant van je pols wrijft (niet te hard, niet te lang), zul je na een tijdje een pepersmaak in je mond krijgen. Niet vergelijkbaar met zelf in de peper happen maar wel duidelijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, punt paprika onderscheidt zich van de peper door de ''ombuiging'' aan het einde.

Foto 1: Punt Paprika
Foto 2: Rode peper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rode puntpaprika ís, net als de gewone paprika, een rode peper. Maar dan een andere soort dan de chilipeper die vaak 'rode peper' wordt genoemd.

Het verschil: de rode puntpaprika is een stuk groter. En waar ik ze koop zijn ze trouwens nog nooit krom geweest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: de paprika (en ook de puntpaprika) is niet een andere soort peper dan de chilipeper, het is dezelfde soort, maar een andere gekweekte variëteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam zegt feitelijk al dat ze familie van elkaar zijn. Paprika is namelijk het Hongaarse woord voor pepertje! De oorsprong ligt in Zuid- en Midden-Amerika. Daar heet de paprika "sweet pepper".
Spaanse pepers wegen per stuk ongeveer 20 gram en ze zijn vrij smal. In lengte zijn ze gemiddeld net zo lang als de kleine zoete puntpaprika's, dus daar herken je ze nog niet aan.
De kleine zoete puntpaprika's wegen per stuk ongeveer 40 gram, en ze zijn wat breder dan de Spaanse pepers.
Amadea
13 jaar geleden
Snij er één open en wrijf daarna met je vingers in je ogen. Als je toevallig de peper opengesneden hebt, dan weet je het direct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pepers zijn dun, stevig en glad. Je koopt ze vaak per 2 verpakt.

Puntpaprika's zijn groot, soms beetje 'misvormd' en minder stevig. Maar ze zijn zeker 5 keer zo groot als een pepertje.