Van cola krijg je een bierbuik en van bier niet. Cola en bier bevatten allebei ongeveer evenveel calorieën, ruim 400. De calorieën van Cola worden geleverd door suiker, in het bijzonder HCFS, oftewel fructose uit maisstroop.

Fructose haalt een metabole truc uit met onze lever. Dit orgaan verandert na een suikerbelasting tijdelijk in een op hol geslagen vetfabriek. Hij begint triglyceriden (vet dat moet worden opgeslagen) in de bloedbaan te pompen, iets wat hij na een maaltijd met natuurlijke voedingsmiddelen juist niet doet. Van een vaak terugkerende vloed triglyceriden word je al snel insulineresistent, de voornaamste oorzaak van diabetes type 2 en overgewicht.

De belangrijkste leverancier van energie in bier is alcohol met 7 kcal per gram. Ook alcohol krijgt voorrang in de lever maar het grote verschil met fructose is dat alcohol niet wordt opgeslagen maar volledig wordt uitgescheiden.

In de praktijk spelen bijkomende factoren een grote rol: bijvoorbeeld wat eet je erbij en de stimulerende werking van cafeïne. Alcohol stimuleert overigens ook, hoewel met name het spraakcentrum, zoals je op feestjes kunt waarnemen. Cola gaat weer heel goed samen met allerlei eveneens koolhydraatrijke lekkernijen, zoals chips en hamburgers, wat een nog grotere triglyceridenvloed oplevert. Maar afgezien van die bijkomende factoren word je absoluut dikker van cola dan van bier.

Toegevoegd na 2 minuten:
400 calorieën per liter, want dat was de vraag.

Toegevoegd na 5 uur:
Maltose (dankjewel, Rieneke) veroorzaakt de resterende 50 kcal. in zwaar bier. De alcohol levert in pils immers 350 kcal. van de 400. Gedeeld door 4 komt dat neer op 12,5 gram maltose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aannemelijk. +1
En ik heb jaren gedacht dat fructose gewoon een mooi woord was voor vruchtensuiker, en dat klinkt helemaal niet zo ongezond. Tja.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik dacht dat bier maltose bevat, wat juist de neiging heeft zich rond de buik af te zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, Rieneke. Ik heb mijn antwoord uitgebreid. Het lichaam zal met maltose ongeveer net zo omgaan als met glucose, waar het immers uit opgebouwd is. Kristalsuiker, sacharose, bestaat uit een molecuul glucose en een molecuul fructose. Vooral omwille van die fructose moet je daar ook niet al te veel van binnenkrijgen want het lichaam haalt die twee moleculen uit elkaar. Wat er in de buik wordt opgeslagen is vet, zowel onderhuids als inwendig. Fructose is raar spul, omdat insuline er niet zo gek veel mee doet maar de lever dus wel met het omzetten naar triglyceriden.

Andere antwoorden (9)

Van cola word je actief, dus ik zet alles op bier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bier zitten veel meer calorieën dan in Cola, dus je krijgt sneller een dikke buik van bier.

vandaar ook de term 'bierbuik'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het niet genoeg bewegen! :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je cola light drink dan krijg zeker van bier een dikke bierbuik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van cola light wordt je dikker dan van gewone cola.
Dus ik denk dat je daar ook dikker van wordt dan van bier.
Ik denk dat de oorzaak ergens anders gezocht moet worden.
Meer bewegen, minder eten en drinken, dat soort van dingen.
Al geef ik toe dat het makkelijker is de schuld van je dikke buik aan iets anders te linken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cola zit bomvol suiker. Daar wordt je dik van.
Maar er zit ook veel caffeine in. Dat maakt je actief waardoor je weer meer vet zou kunnen verbranden.

Bier is eveneens een dikmaker. Maar het grootste gevaar van bier is dat het ook een hongergevoel opwekt. En aangezien de alcohol remmingen wegneemt denk je er ook niet meer aan of eten gezond is, nee het moet lekker zijn. Dus vette hap, frikandellen, chips, kaas, nootjes etc.

Tevens heeft je lichaam (lever) eerst werk aan het afbreken van de alcohol, alvorens het kan denken aan vetverbranding.

Mijn mening: Je wordt makkelijker dik van bier dan van Cola. Tenzij je cola light gaat drinken. Daar wordt je pas echt dik van. Dan liever bier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 litertje bier? 4 pintjes? Dat zal het hem zeker niet doen liter cola ? 6 cola'tjes...hmmm? 'k wee nie zunne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink 1 blikje cola per jaar en 6 blikjes bier per dag. Ik heb wel een buik(je) dus...... Bier maakt dik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja door bier, door bier ga je minder bewegen en word je ook dronken van van cola krijg je energie vanwege de suiker en blijf je nuchter van