De 'light' frisdranken schijnen dus helemaal niet zo goed te zijn, maar geldt dit dan ook voor de andere 'light' producten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zoetstoffen bv.
En van sommige schijn je zelfs nog meer aan te komen.

Het beste antwoord

Om iets light te kunnen maken, zul je consessies moeten doen met de ingrediënten. Daarnaast wil men niet dat het ten koste gaat van de smaak en textuur.

Bij light producten wordt een ingrediënt (meestal suiker of vet) vervangen door een ander product. Vaak zijn dit niet de meest gezonde producten. Suiker wordt vervangen door (slechte) zoetstoffen, vet wordt vervangen door bindmiddelen, waardoor koolhydraten toenemen enz.

Als je dan afweegt wat gezonder of slechter is, dan kun je beter altijd volwaardige producten eten, maar dan met mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hoeft niet. Je mag een product 'light' noemen wanneer het de helft van het aantal suiker bevat van het originele product.

Producten die bij de ''originele versie'' 10 gram suiker bevatten, bevatten bij light dus 5 gram suiker, wat helemaal niet slecht is.

Het ligt er dus helemaal aan hoeveel suiker het originele product bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Light producten bevatten vaak zoetstoffen zoals aspartaam en die zijn ongezond. Deze stof is kankerverwekkend en is dus niet bepaald goed voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ongelofelijk, dat blijkbaar simpelweg het registreren van een domeinnaam mensen laat denken dat de informatie op een site betrouwbaar is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er zoveel mis mee dan? Dat wist ik niet hoor! Het stond geloof ik ook nog ergens anders trouwens..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vragen over de effecten van aspartaam, maar geloof nou niet klakkeloos alles wat mensen roepen.
Uit eigen ervaring weet ik wel dat je van teveel zoetstoffen ernstig aan de dunne kunt gaan, dus m'n lijf wil dat spul wel zo snel mogelijk lozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat aspartaam in grote hoeveelheden laxerend werkt, is bekend. Dat het niet kankerverwekkend is ook. Weinig voedingsmiddelen zijn zo rigoureus onderzocht als aspartaam. Dat stopt alleen niet de mensen op internet die elkaar vrolijk napraten over hoe vreselijk het wel niet is. Internet is (naast wat het allemaal nog meer is) nou eenmaal een broedplaats van complottheoristen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo: helemaal mee eens, je moet niet klakkeloos geloven wat mensen roepen. Zoals wat mensen allemaal voor onzin roepen over aspartaam...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dan mag je denk ik nog op meerdere plaatsen kritiek gaan leveren.. Wikipedia wordt eindeloos vaak gebruikt en dat is nou ook niet bepaald de meest betrouwbrouwbare bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dan mag je denk ik nog op meerdere plaatsen kritiek gaan leveren.. Wikipedia wordt eindeloos vaak gebruikt en dat is nou ook niet bepaald de meest betrouwbare bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is wikipedia een héél stuk betrouwbaarder. Wikipedia is 'zelfreinigend' omdat iedereen de fouten uit een artikel kan halen. Het zijn de websites van eenlingen of clubjes gelijkdenkenden die veel twijfelachtiger zijn. Overigens geef ik altijd kritiek als ik een duidelijk niet-objectieve bron zie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zou kunnen, maar ik heb wel een aantal fouten gezien op Wikipedia (de cijfers etc. kloppen meestal maar er staat ook een hoop onzin) en ik heb het idee dat mensen die site te pas en te onpas gebruiken zonder enige uitleg. Aangezien deze site er naar mijn mening betrouwbaar uitzag en de meningen over het onderwerp sowieso verdeeld zijn heb ik 'm als link neergezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens dat de informatie op aspartaam.com slecht tot niet wetenschappelijk onderbouwd is. Trek maar eens het een en ander na op PubMed. Toch gebruik ik geen aspartaam, in de eerste plaats omdat ik het nergens voor nodig heb maar ook omdat de lange-termijneffecten nog niet bekend zijn. Mijn voornaamste kritiek op light is echter dat het vrijwel altijd onvolwaardige voedselproducten zijn.
Ik zou gewone frisdranken niet graag als volwaardig willen bestempelen maar dat geldt ook voor de kunstmatig gezoete varianten. Veel light producten pretenderen gezonder te zijn dan de volle varianten. Waarom dan niet de helft nemen van die volle variant, zoals bij rookworst, boter en vele andere producten? De kans is dan stukken groter dat je minder calorieën, minder chemicaliën en wel een redelijke portie vitamines en mineralen binnenkrijgt, in tegenstelling tot light varianten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap ook niet waarom ze dat niet doen.