Kippen leggen gemiddeld 1 ei per dag, en nee deze zijn meestal niet bevrucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het haantje 'bijdehand' is geweest......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kip begint te leggen als haar eierkrans volgroeid is.De kip legt altijd eieren maar ze zijn enkel bevrucht als de haan zijn "werk" heeft gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippen leggen meestal s`morgens eieren.
Niet elk kippenras legt elke dag eieren.
Als er een haan op de kip gezeten heeft, bestaat een goede kans dat de kip een bevrucht legsel zal produceren.
Een legsel bestaat uit meerdere eieren.
Aantal is afhankelijk van het soort kippenras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Consumptie-eieren zijn onbevrucht, want de leghennenhouder heeft geen haan in zijn stal.
Een ei maken kost de hen ongeveer 25 uur.
De basis is een geel balletje (de dooier) in de eileider van de hen. De eileider is een gekronkelde buis van zo'n 75 centimeter lang. De dooier zakt langzaam de eileider af naar buiten. Een dooier is eigenlijk een eicel met veel reservevoedsel. Onderweg wordt de dooier netjes ingepakt, eerst met eiwit, daarna met twee vliezen en tenslotte de schaal. Gaandeweg wordt de voorkant puntig, de achterkant blijft stomp. Bijna iedere dag komt er een nieuwe gele dooier in het begin van de eileider.

Leghennen worden gefokt op vermeerderings­bedrijven met hanen en hennen.
De eierdooier wordt in de eileider bevrucht.
Nadat de kip het bevruchte ei heeft gelegd, wordt het ei in een broedmachine uitgebroed. Dat duurt zo'n 3 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kip alleen is, legt ze misschien 1 ei in de 5 dagen. Als er een andere kip bij is, legt ze er een in de 4 dagen. Als er een haan bij is, legt ze er 1 in de 3 dagen. En als de haan geluk heeft, is dit ei bevrucht!