wat zijn erg lang (jaren) houdbare producten?

wellicht heeft iemand blast from the past gezien. waarin 30 jaar word ondergedoken. ze drinken bijv. dr pepper. maar heb hier een fles cola staan die maar een half jaar goed blijft.

welke producten blijven jaren langgoed en houden je in leven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.6K
anneliez
13 jaar geleden
Denk jij niet, dat als je echt niets te eten hebt, je die fles cola ouder dan n half jaar wel opdrinkt?
Ik zou t gekker vinden als dat spul na 30 jaar nog verkrijgbaar is als je ondergedoken zit Toegevoegd na 5 minuten:
Dus als je daar van uitgaat is er heel veel houdbaar, als je het droog bewaart bloem, pasta, rijst, instantpuree
anneliez
13 jaar geleden
Pppf ik dacht dat na de toevoeging, mn antwoord toch n echt antwoord was, niet dus ;)

Het beste antwoord

Eigenlijk alles wat in blik zit in min of meer onbeperkt houdbaar. Blikmaaltijden kunnen goed 20 jaar bewaard worden. Of het dan nog vitamines bevat kun je je afvragenmaar brandstof voor je lijf levert het na die tijd nog gewoon wel.
Ik heb me laten vertellen da je ook 100 jaar oude port(wijn) hebt die nog steeds goed te drinken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boter.
Ik kan me nog goed herinneren,dat Nederland altijd met een boterberg zat.
Een overschot dus,dat is jarenlang bewaard in koelcellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whiskey, wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En onze eigen jenever niet te vergeten.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat te denken van cognac. Of calvados. ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is heel veel eten in blik (bonen etc) dat jarenlang goed blijft. Ook visconserven blijft lang goed.

In principe kan voedel met conserveringsmiddelen dusdanig lang houdbaar gemaakt worden, dat je jarenlang kunt eten en drinken. Dat drinken kan met goed donker bewaard flessenwater, dat weliswaar in kwaliteit achteruit gaat, maar toch goed drinkbaar blijft.
En met voldoende multivitaminen kan je ook aan die behoefte van je vitamientjes voldoen.

Maar ik denk dat je dan niet erg gezond leeft...
itsme
13 jaar geleden
dat ruimtevoedsel, ik weet niet hoe het heet
chocolade en rozijnen ook (zolang de chocolade niet smelt)

Toegevoegd na 21 seconden:
dan kan je de chocolade niet meer eten, het is nog wel houdbaar in principe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits goed bewaard (koel, donker en droog) kan melkpoeder jaren goed blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kip in blik! :P

"Een 73-jarige man uit het Engelse Benton heeft tijdens zijn gouden bruiloft een vijftig jaar oude kip verorberd. Het bruidpaar kreeg een blikje kip cadeau toen ze in 1956 trouwden. "Ik heb altijd gezegd dat ik de kip op mijn gouden huwelijk zou eten", aldus de man.

Het blikje kip heeft vijftig jaar lang in het keukenkastje gestaan. De man voelde zich ook na het eten van de oude kip nog kiplekker. Volgens een voedselexpert van de Salfort universiteit is ingeblikt eten oneindig lang houdbaar. Maar gemiddeld blijft blikvoer niet langer dan zes maanden in het keukenkastje staan."

Er staat dus dat al het ingeblikte eten oneindig houdbaar is... lijkt me wel wat overdreven, over een miljard jaar nog? Maar je kunt het gerust je hele leven nog opeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Wat leuk dat je altijd een foto erbij doet, spreekt toch meer tot de verbeelding.
Heb ooit een blikje ansjovisrepen gekregen van een oud buurvrouwtje.
Die vis bleek tien jaar ouder te zijn dan mezelf.(1947...achteraf gezien}
Maar iets opgemerkt rond kwaliteit....nee
Toch wel met een raar gevoel rondgelopen met het idee.

Zij had ook nog ZEEP van 1930 .... en prima kwaliteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bederf wordt in de regel veroorzaakt door bacteriën (chemisch bederf is ook mogelijk) en net als bij de mens moet er bij bacteriën aan een aantal levensvoorwaarden worden voldaan om te overleven. Zo hebben ze voedsel nodig, maar ook o.a. water en zuurstof.
Door het produkt zo te verpakken dat één of meer van deze zaken ontbreken, kan het produkt in princiepe niet bederven. Denk bv aan een pak koffie dat luchtdicht is verpakt. Bacteriën kunnen daarin niet overleven want er zit geen zuurstof en water in.
En zulke produkten zijn dus jaaaren houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het koffie verhaal gaat helaas niet op. Ik kreeg van mn broer enkele pakken DE-koffie die 1 jaar over datum waren ik zei tegen hem dat het voor mij geen probleem was omdat ze ook nog keihard waren die pakken. De koffie was echt niet meer te drinken. Het verrot niet maar de smaak is vrijwel compleet verdwenen. Ook bij het openen van de verpakking viel mij op dat die heerlijke gebrande bonen lucht er nauwelijks was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ik bevestigen met fairtrade koffie.
13 jaar geleden
Appelazijn staat net zoals wijn ook geen datum op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conserveren in blik kan vaak jarenlang. Het enige nadeel is dat je door de metaallaag een soort corrosie krijgt waardoor je een 'bliksmaak' aan het voedsel krijgt.
Het allerbeste is om ouderwets ( nu weer 'in') te wecken.
Hierbij steriliseer je de groenten, vlees of vruchten en die blijven hierdoor jarenlang goed, mits ze ook donker en koel bewaard blijven. Zelfs in meel, rijst en pasta kunnen kleine beestjes komen na een paar jaar.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mc Donalds voer:

Happy Meal is een jaar houdbaar

McDonald’s – Een Amerikaanse huisvrouw heeft ontdekt dat een Happy Meal “kindermaaltijd” tenminste één jaar houdbaar is......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luiers voor babies en .......
maandverbanden, inlegkruisjes,
papieren zakdoekjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
je vergeet toiletpapier
In principe alle "droge producten" zoals koffie , thee , meel , etc.
Ingemaakt spul is ook jaaaaaren houdbaar, en al helemaal als het in het zuur ( azijn) is ingemaakt