Hoe kun je het beste gerookte schinken (soort rauwe ham) bewaren en snijden?

We hebben van familie uit België een groot stuk gerookte schinken gekregen. Hoe kun we dit het beste bewaren of snijden? We hebben geen snijmachine.

Overigens zijn recepten ook welkom met Rauwe ham

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! Ik wou ook net zeggen: Niet bewaren! Lekker opeten! :-))) Ik weet niet hoe groot het stuk is, maar bij ons had ie niet eens de tijd gehad om te bederven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat ie 1 tot 1,5 kilo weegt...

Antwoorden (5)

komt niet goed
stuur maar op naar mij? haha
ff serieus...hang hem maar op in de woonkamer.
gegarendeerd dat het daar niet lang hangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons werden ze vroeger opgehangen in een schoorsteenkast boven.
Dat is een kast die om de schoorsteen gemaakt was.
Altijd droog,en geen vocht erin.
Ik zou hem in een droge ruimte ophangen,en heb je dit niet gewoon in de koelkast bewaren.
En snijden ook heel dun kun je met een scherp mes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, ik ken de uitspraak 'gerookt vlees is langer houdbaar', maar dan gaat het meestal om een grapje over rokers. Maar ik denk dat er toch wel een kern van waarheid in zit. Kun je er niet gewoon stukken of stukjes afsnijden en dan vacuum (laten) verpakken? Ik weet ook niet hoe groot die ham is maar bij veel slagers kunnen ze je het zelfs inblikken tegen een kleine vergoeding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Anders zou je de familie uit België ook eens kunnen vragen, die weten daar vast wel raad mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ophangen op een donkere plaats waar het niet te warm is en een constante temperatuur heeft.
een keukenhanddoek erover hangen tegen insecten en licht en zodoende kan de ham blijven ademen.

geen snijmachine ga je een heel scherp mes nodig hebben om hem dun te kunnen snijden.
nadeel van ham... eens je eraan begint blijf je ervan eten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon ophangen, het blijft heel lang goed. Als het kan op een droge plek.
Ik heb zelf niet zo'n droge plek, en hang dit soort dingen gewoon aan een stang (net als de droge worst) aan de wand.