Waarom schimmelt ontbijtkoek niet?

Volgens mij schimmelt alles behalve dingen die echt droog zijn. Met name de zijkanten van ontbijtkoek zijn niet echt droog dus in principe zou dit kunnen schimmelen.

Maar wellicht zit ik er helemaal naast...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Ik denk omdat er geen dierlijke stoffen ( BOTER / MELK ) aan worden toegevoegd.
Ik heb het inderdaad ook nooit gezien. Het wordt wel kanonhard, op den duur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Echt ontbijtkoek is onbeperkt houdbaar lijkt het wel. Wanneer deze ruimschoots de Ten Minste Houdbaar Tot datum heeft gepasseerd dan wordt de koek iets taaier. Van bederf is weinig te merken. Klopt ook want de kruiden in de koek maskeren de eventueel ranzige luchtjes van de vetten. Koek wordt ook niet snel oudbakken omdat deze niet van tarwemeel gemaakt wordt maar voornamelijk van roggemeel. Deze meelsoort kent het nadeel niet dat er retrogradatie optreedt. Dus als u een Deventerkoek in de kast heeft liggen uit grootmoederstijd dan is deze nog best te eten. Alleen uw eigen grootmoeder moet het niet proberen. Haar gebit blijft dan een beetje in de koek hangen…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name door het hoge suiker- en lage vochtgehalte. Eenderde tot de helft van ontbijtkoek bestaat uit suiker, een uitstekend conserveringsmiddel maar niet goed voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. komt dat door het lage vetgehalte van de koek, zodat hij langer houdbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker de industrieel gebruikte vetsoorten bederven nauwelijks tot niet. Echter, in ontbijtkoek zit bijna geen vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus zou het vetgehalte in ontbijtkoek niet veel uit moeten maken, bedoelde ik.
Ik heb wel eens een beschimmelde ontbijtkoek gezien hoor, maar die was verpakt in plastic. Misschien dat dat uitmaakt.