ik ontbijt bijna nooit is dat erg?

als ik naar school ga ontbijt ik nooit maar in de weekenden wel.

Toegevoegd na 18 uur:
Maar ik heb ondergewicht weeg 40 maar moet minimaal 47 kg wegen....vaak heb ik geen trek in iets en als ik het probeer dan lijkt het netalsof ik wil kotsen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou naar de dokter gaan. Dit is niet goed. Je moet gewoon voldoende eten. Mijn moeder zei altijd: vooruit eten, want wie niet eet, gaat dood.
Als je graag dood wilt, moet je vooral zo doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je toevoeging betreft: dat kan deels ook komen doordat je niet ontbijt.
Ik kan het eerste pakweg half uur, uur na wakker worden meestal ook niet eten, tenzij ik echt uitgeslapen ben, dus eet ik niet direct uit bed maar wel zo snel mogelijk.
Ik merk echt dat ontbijten m'n spijsvertering 'aan' zet.
Dus probeer toch een manier te vinden om iets naar binnen te krijgen doordeweeks, zeker omdat je nog in de groei bent en ondergewicht hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het proberen maar het zal me toch niet lukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je aanvulling bevestigt mijn elders gegeven advies. Ik denk dat je niet voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt om je gezondheid op peil te houden. Die tekorten veroorzaken o.a. een gebrek aan eetlust waardoor je nog meer tekorten dreigt op te lopen. De hoeveelheid voedsel is minder belangrijk voor je gezondheid dan dat je je noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Of je huisarts of een diëtiste je kan helpen hangt van hun inzicht af maar dat zou ik zeker proberen. Belangrijkste is dat je het mechanisme van die essentiële voedingsstoffen zelf doorhebt en er iets aan doet.

Antwoorden (12)

Dat is heel onverstandig.

Dan krijg je later op dag meer trek in tussendoortjes, en in de regel zijn dat meestal geen gezonde hapjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen vindt het de gewoonste zaak van de wereld dat je eerst benzine in je tank moet gooien om te kunnen rijden. Batterijen in je mobieltje stopt om te kunnen bellen. Of een accu moet opladen voor de laptop. Maar wat doen we zelf? We haasten ons de deur uit. De verleiding is groot om zonder een volledig ontbijt op weg te gaan. Of zelfs zonder ontbijt te vertrekken. Maar de eerste maaltijd van de dag, vlak nadat je opstaat, is niet zomaar bedacht. Het ontbijt levert maar liefst 10 tot 15% van alle voedingsstoffen en energie die we dagelijks innemen. Brood vormt daarom de basis. Een broodontbijt zorgt voor vrijwel alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Je helpt je lichaam er als het ware mee op gang. Onderzoeken wijzen uit dat we ons met het overslaan van een goed samengesteld ontbijt letterlijk tekort doen. Een tekort dat gedurende de rest van de dag niet meer in te halen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet bepaald een objectieve link.
Er bestaan wel meer manieren om te ontbijten.
Brood is niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geen objectieve link, wel een duidelijke uitleg over het belang van ontbijten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén ding vermeldt je link niet: je lichaam heeft een hoop brandstof op voorraad. Leuk die analogie van de auto. maar als ik 's ochtends in de auto stap, rij ik gewoon weg. Er zit al benzine in de tank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok ok....;-) heb er een wat objectiever linkje bijgeplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsof het voedingscentrum objectief is. Jij weet zeker niet wie de sponsors zijn? Maar een plus voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik heb geen idee wie de sponsors zijn.
Maar probeer maar eens een artikel over ontbijt te vinden op een site die niet zwaar gesponsord is...
Maar ik denk dat we hier een beetje aan de vraag voorbij gaan, al deze sites hebben n.l. één ding gemeen en dat is dat ze allemaal het belang van een goed ontbijt onderschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Sponsors' is misschien een groot woord maar de invloed van Unilever en andere voedselgiganten op het Voedingscentrum is overduidelijk als je de informatie kritisch bekijkt.
Ja, dat is heel erg. Als je even rustig de tijd neemt om wel eenbord Brinta, of een paar bruine boterhammen en een kop thee te nemen, voor je naar school gaat, dan zal je merken dat je veel meer kunt hebben op school. Meer opneemt van de lessen, en veel minder moe wordt.
Het is echt onverstandig om niet te ontbijten, het is in feite de meest belangrijke maaltijd van de dag.
Leraren merken het meestal aan de leerlingen, wie wel en wie niet ontbijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. +
Er is een ouderwets gezegde dat zeker klopt: "ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een zwerver"
d.w.z. neem een rijk ontbijt, een middelmatige lunch en een karig avondeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ben bang dat de vraagsteller het andersom doet...
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Anders word je mager en ziek.
Ik eet altijd `s morgens `s middags en `s avonds!
Dat is mijn mening..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen met overgewicht ontbijten niet. Je wordt dikker als je niet ontbijt omdat je eerder een eetbui krijgt.
Je kunt het beter wel doen, de reden ervoor is hierboven al duidelijk uitgelegd.
In het weekend doe je het wel zeg je, weet je wat het verschil maakt? Als je in het weekend wel kunt ontbijten omdat je meer tijd hebt, kun je misschien 's avonds wat brood klaarmaken en dat 's ochtends opeten. Of onderweg naar school een appel of een banaan of zo eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed plan. Bij weinig tijd s`morgens, tijdens het wachten op de bus of trein, een appel eten. +
het is helemaal niet erg!
2 goede maaltijden op een dag is prima.
Echter mis je wel veel bouwstoffen!

en let wel.. vervang ontbijt niet voor snoep koek en chips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je negeert het feit dat juist het ontbijt de stofwisseling 'aan zet'.
Ontbijten is echt nodig.
Gewoon doen. Al is het maar een beschuitje met boter en een kopje thee. Of een bekertje yoghurt, een drinkontbijtje , een broodje pindakaas of aardbei.
Het levert je energie die je, zeker als je naar school gaat, hartstikke nodig hebt.
Verander je gewoonte en je gaat je vast fitter voelen.
probeer het eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ontbijt heeft invloed op je hele dag. Je bepaalt er in belangrijke mate mee wat en hoeveel je later op de dag eet en het heeft o.a. invloed op je concentratievermogen.

Kennelijk gun je jezelf de tijd in het weekend wel voor een ontbijt. Ik denk dat je er beter aan zou doen om door de week je wekker een kwartier vroeger te zetten en even te gaan zitten voor een boterham of iets dergelijks. Want ook de manier waarop je eet, bij voorkeur in alle rust, is van groot belang voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is heel kwalijk.
ontbijt juist voor je school bezoekt.
dan blijft je bloedsuikerspiegel beter op peil
krijg je geen trek in onverstandige, in de schoolkantine duurdere tussendoortjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft dat je in het weekend wel ontbijt maar doordeweeks voor school nooit. Misschien heb je doordeweeks te weinig tijd om te ontbijten? Sommige mensen hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig om wakker te worden en te kunnen eten. Je zou kunnen proberen om doordeweeks eerder op te staan en rustig met een krantje of de pc aan wakker te worden. Na een poosje ben je dan misschien wel aan ontbijten toe.
Als brood niet binnen te houden is zo vroeg, kun je ook nog ontbijtdrinks proberen. Zitten vol met suiker - brood is gezonder - dus je komt dan in ieder geval op gang. Suiker is de brandstof voor je hersenen, voor school dus een must!

Ga in ieder geval voor jezelf eens na hoe het komt dat je in het weekend wel kan ontbijten en doordeweeks niet. Tijdgebrek, stress voor school, in het weekend lekkerder brood aanwezig? Misschien zit daar wel de sleutel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 Redenen om te ontbijten

1. Na een weldoende rust heb je 8 tot 12 uren niets meer gegeten. Bijtanken is noodzakelijk om belangrijke intellectuele en/of fysieke prestaties in de voormiddag tot een goed einde te brengen.

2. Een goed ontbijt zou leiden tot betere schoolprestaties, een verhoogde productiviteit en minder arbeidsongevallen.

3. Een goed ontbijt staat borg voor een goede verdeling van de energie en de nodige voedingsstoffen over de dag. Zo loop je minder kans op voedingstekorten die je moe, prikkelbaar en lusteloos maken.

4. Als je s morgens niet eet, heb je de neiging om de twee andere maaltijden uit te breiden. Een zwaar middagmaal kan de concentratie in de namiddag verminderen, een overdadig avondmaal kan gemakkelijk een overschot aan calorieën leveren die in de vorm van vetreserves worden gestockeerd.

5. De voeding spreiden over 3 maaltijden (ontbijt, middagmaal, avondmaal) maakt een betere gewichtscontrole mogelijk. Ben je een graastype  je eet kleine snacks op elk uur van de dag - dan verlies je het zicht op wat je uiteindelijk over een hele dag hebt gegeten en zal de eindsom vaak een onevenwichtig samengestelde voeding zijn.

6. Een goed ontbijt vermindert de drang naar snoepen in de voormiddag om zich over de appelflauwte van 11 u te helpen. Als je s morgens niet eet met de bedoeling te vermageren, dan zou je dus wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Met snoeprepen en andere zoetigheden krijg je vooral calorieën binnen en weinig of geen essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

7. Het ontbijt brengt essentiële voedingsstoffen aan die via de andere maaltijden niet altijd in voldoende mate kunnen worden aangebracht.

8. Broodmaaltijden, en het ontbijt in het bijzonder, brengen relatief het meest complexe koolhydraten (zetmeel) aan, onze meest gezonde energieleveranciers. Warme maaltijden brengen in het algemeen meer vet aan.

9. Een goed ontbijt brengt de kinderen goede voedingsgewoonten bij waar ze nu en later alle baat bij hebben.

10. De dag rustig beginnen met een ontbijt samen met het gezin is ten slotte gewoon gezellig en wapent je beter tegen de stress die een werkdag met zich kan meebrengen.