waarom eten moslim mensen geen varken maar wel een kip? zie uitleg

moslims eten geen varkensvlees omdat een varken niet rein is want een varken eet zelfs een varken als het moet...
ik heb zelf kippen gehad waarvan ik mijn kippen etensresten gaf...
ik heb ze zelfs een keer een halve kip gevoederd en mijn kippen aten het op ze vonden het heerlijk!!
dus waarom eten ze geen varken maar wel kip???
dus het klopt gewoon voor geen ene meter dan mogen ze in mijn ogen ook geen kip meer eten...
en bij vele heb ik gehoord dat kip gewoon kip eet
hopelijk weten jullie het

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Moslim mensen" kan je ook gewoon moslims noemen hoor..

Het beste antwoord

Omdat het een eeuwenoude en achterhaalde religieuze regel van een woestijnvolk is.Veel van die regels zijn wel logisch in hun historische context.

In warme landen en zonder koeling is het gewoon slim om geen varken te slachten voor het eten. Er zit erg veel vlees aan een varken, je zult het meestal niet in één keer op krijgen. En het is te bederfelijk om te bewaren. Doe je dat toch (voedsel weggooien gebeurt alleen in welvarende landen) dan wordt je heel erg ziek.

Een kip is niet zo'n probleem, voor een beetje flinke familie kun je er zo een paar slachten om in één keer op te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het.

Andere antwoorden (6)

Varkens zijn gewoon viezere dieren: Ze zitten vol met allerlei parasieten welke ook op mensen kunnen overslaan. Daarom moet je varkensvlees wel compleet doorbakken, en rund niet.

Kip kan salmonella hebben, maar geen parasieten die mensen kunnen besmetten en zijn daarom veel minder onrein.

Toegevoegd na 7 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Varkenslintworm
De varkenslintworm Taenia solium is een lintworm die als gastheren de mens en varkens heeft. De mens kan echter zowel lintwormdrager als cysticercusdrager (zie verderop) zijn. Lintwormen komen wereldwijd voor maar zijn zeldzaam in westerse landen (hygiëne) en T. solium ook in moslimlanden (waar men geen varkens eet).

http://www.parasitologie.nl/index.php?id=158
De infectie kan op twee manieren worden opgelopen:

1. Via het eten van besmet varkensvlees. In het varkensvlees bevinden zich kleine, moeilijk herkenbare blaasjes (cysticerci). Als besmett vlees rauw of slecht verhit ( worst, BBQ) wordt gegeten kan een infectie optreden en de lintworm ontstaan.
2. Via het binnenkrijgen van de eieren: dit kan zowel door in contact te komen met de eieren die een lintwormdrager zelf uitscheidt als de eieren die een andere persoon uitscheidt ( overdracht van mens op mens). Een lintworm drager hoeft zich niet bewust te zijn van zijn of haar dragerschap. De eieren kunnen onder de nagels zitten en bijvoorbeeld door het bereiden een maaltijd worden overgedragen. Bij het binnenkrijgen van eieren kan cysticercosis ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het varken bij moslims als een onrein dier word gezien

Toegevoegd na 1 minuut:
en kip is een gevogelte dat eten ze wel
en schapen en of lamsvlees is eigenlijk het enige wat de moslims veel eten

Toegevoegd na 9 minuten:
Moslims en joden eten geen varkensvlees omdat het in de Koran en Tora wordt verboden. Je bent dus ongehoorzaam aan God als je varkensvlees eet.

Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn. Van hun vlees zult gij niet eten en hun aas zult gij niet aanraken; onrein zullen die voor u zijn.
Leviticus 11:7-8

Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van Allah is uitgeroepen, verboden. Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Soera 2: 173

Moslims en joden eten alleen dieren die 'rein' zijn. Reine dieren zijn dieren die alleen planten eten zoals koeien en schapen; varkens zijn onrein omdat ze ook kleine dieren eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap niet waarom ik nu een min krijg???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap ook niets van die min, mooie uitleg een plus van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele mooie uitleg... alleen dan klopt de koran niet want een kip eet ook kip en gehakt die vreten alles dus degene die het ooit verzonnen heeft heeft volop onzin gelult dus?... maar + van mij
Moslims en Joden eten geen varkensvlees, omdat het in de Koran en Tora wordt verboden.

“ Ook het zwijn, omdat het wel gespleten, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn, Van hun vlees zult gij niet eten en hun aas zult gij niet aanraken; onrein zullen die voor u zijn” . Leviticus 11:7-8

“ Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van Allah is uitgeroepen, verboden, Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde, want Allah is vergevingsgezind, genadevol”. Soera 2: 173
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
varkens en honden zijn "onreine" dieren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is cultureel bepaald. In vroegere tijden zal het vast wel nut gehad hebben om bepaalde reinheidgeboden te hebben voor de gezondheid van de mensen. De mogelijkheden om ziek te worden van eten waren in die dagen veel hoger dan nu: er waren geen koelkasten, er bestond geen penicilline, vlees kon niet gecontroleerd worden op bacterien. De ervaring zal in die tijden wel geleerd hebben dat je van varkensvlees makkelijker ziek werd dan van kippenvlees, koeienvlees en schapenvlees.

Zo zijn de geboden in het oude testament en in de Koran terecht gekomen. De volgelingen van deze leefregels houden zich er aan omdat het een voorschrift is, niet omdat het vandaag de dag nog een praktisch nut heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké dan. (a) Varkens zijn heel schone dieren. (b) Ze eten veel, maar ze hebben een betere scmaak/geur dan mensen. (c) Omdat ze vaak scharrelen in vuilnis en afval, kunnen ze ziektes opdoen en meedragen. In warme landen.

Tijdens de Mexicaanse griep werden in Egypte alle varkens gedood. Deze zorgden voor schone straten. Daarna bleef het afval liggen en ontstonden ziektes onder de mensen.

De Bijbel is in het Midden-Oosten ontstaan. Natuurlijk zijn er volkswijsheden in opgenomen, als een goddelijk gebod. Zoals "geen varkensvlees eten" - vanwege de kans op ziektes bij mensen. Volgens Maarten 't Hart - groot kenner van de Bijbel - behoren Christenen eigenlijk ook geen varkensvlees te eten, als ze strak in de leer zouden zijn.

Kortom: beschouw het als locaal gebruik dat in Bijbel en Koran is opgenomen en nu als absolute waarheid onder (streng) gelovigen geldt.