Waarom mag je eten niet in de koeling/koelkast zetten als het nog te warm is?

En hoe weet je wanneer het genoeg is afgekoeld om wèl in de koelkast te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Behalve dat het veel energie kost, kan het voedsel dat al wel gekoeld is, er ook lichtelijk van opwarmen en dat komt de houdbaarheid van de inhoud van je koelkast niet ten goede.
Laat je eten afkoelen tot kamertemperatuur en zet het dan in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wist ik dus niet, maar eigenlijk wel logisch. Ik dacht altijd dat het dan alleen met een bederf van het te warme voedsel te maken had ofzo.

Andere antwoorden (5)

Omdat de temperatuur in de koelkast dan ook omhoog gaat, en de koelkast weer heel hard moet werken om alles koel te houden.
het kost dus veel energie
13 jaar geleden
Omdat dit enorm veel vermogen van de koelkast vraagt.
Tevens zal er enorm veel condens vrij komen,wat ijsafzetting tot gevolg heeft.
Tevens een hete pan op een glasplaat kan tot gevolg hebben dat deze knapt.
Als de pan redelijker wijs is afgekoeld is het geen probleem.
Even de pan die heet is in de gootsteenbak met koud water ,en dit een paar keer herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan beter de maaltijd een half uurtje laten staan en daarna in de koeling zetten. Plus: je bespaart er energie mee, want de koelkast hoeft minder werk te doen.
Stop een bord warm eten in de koelkast en de temperatuur zal met zo’n één graden Celsius stijgen. Aangezien het in een koelkast meestal zo’n drie à vier graden is, wordt het er na opwarming hooguit vijf graden. Geen bacterie die dan ineens je eten vergiftigt. Veilig zat dus.
Maar kost dat geen extra energie? Inderdaad, Een koelkast is immers zo ongevoelig voor opwarming, omdat hij koud probeert te blijven. Met een thermostaat houdt die de temperatuur bij. En wanneer het opwarmt, zwoegt hij hard om het weer kouder te maken. Daarom is het bijvoorbeeld ook geen probleem om ’s zomers een warm kratje bier in de koelkast te zetten.
Dat kost een hoop extra energie, vertelt de milieukundige. De koelkast voert zoveel overtollige hitte af dat de keuken er aangenaam warm van wordt. In het geval van hoogzomer en warme kratjes bier is dat nogal zonde. laat de maaltijd eerst even staan voordat je hem in de koelkast zet.
Laat je je maaltijd per ongeluk een keer te lang buiten de koeling liggen, dan geef je bacteriën alsnog een goede kans het eten te vergiftigen.
Dus wat gaat voor: gezondheid of elektriciteitsrekening?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dan de koelkastttemperatuur veel te hoog wordt, wat slecht is voor al je etenswaren en voor je koelkast, die extra hard moet werken (wat ook weer stroom kost trouwens). Met dit weer kun je het natuurlijk prima buiten laten afkoelen, en anders is met een bak water altijd wel lekker vlot.

Met dank aan Marleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag het best doen, als je wilt. Maar beter is om het even af te laten koelen zodat het niet de temperatuur in je koelkast omhoog brengt.
Het is koud genoeg als het onder de 10 graden is.