Een aantal ingrediënten en de juiste verhoudingen ervan zijn absoluut noodzakelijk om brood te kunnen bakken. Meel, een rijsmiddel en water is het absolute minimum maar eigenlijk vind ik zout daar ook bij horen, niet alleen voor de smaak maar het is ook van invloed op het bakproces. Dat in acht nemend vind ik het een voordeel dat je zelf je ingrediënten kunt kiezen. Sommige mensen slagen erin om qua kosten lager uit te komen dan bij gekocht brood.

Nadeel is dat het nogal wat werk is, hoewel dat met een broodbakmachine erg meevalt. Nadelen daar weer van is de wat lompe, kubusachtige vorm van het brood en het onvermijdelijke gat, veroorzaakt door de kneedschoep onderin de vorm, of hoe zo'n ding ook mocht heten.

Voor de juiste dosering van de ingrediënten heb je een heel nauwkeurige weegschaal nodig, als je geen kant en klare mixen gebruikt. Een gram meer of minder zout, suiker of gist kan het verschil maken tussen een brood en een misbaksel. Maar als het lukt geeft het wel voldoening en je huis ruikt heerlijk. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Broodbakken is helemaal niet moeilijk. Je moet even de slag te pakken hebben. Gebruik een goed en eenvoudig recept. Je kan dit later zelf uitbreiden.

Nadeel van gist is dat het niet langer dan een week houdbaar is, of je moet droge gist gebruiken.

Zuurdesem is weer een heel andere techniek. Maar probeer eerst maar brood met gist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voordeel dat je veel lekkerder brood hebt +de heerlijke geur bij het bakken.Een nadeel is wel dat het zelf gebakken brood vlugger droog word.
fremar