Wat betekent 'rol' in rolmops en rolpens?

Van rolmops kan je nog denken dat het opgerROLde haring om een augurk is, maar rolpens zijn gewoon grote plakken worst in zuur. Ik vraag mij dus af of 'rol' in dit geval wat anders te betekenen heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Rolpens word gemaakt van mager rundvlees en het spek van de varkenskop, het zogenaamde kinnebakspek. Het vlees en het spek worden verkleind tot grove stukken en vermengd met kruiden en specerijen. Dit worstdeeg word gestopt in zakken die worden gemaakt van de goed schoongemaakte pens (maag) van de koe. Daarna worden de zakken dichtgenaaid en de worsten gaar gekookt in een bouillon van soepgroenten en zout. Om de worsten houdbaar te maken word de rolpens ingelegd in azijn waaraan mosterdzaad, laurierblad, kruidnagel en Spaanse pepers worden toegevoegd. Daardoor heeft de rolpens zijn bekende zure smaak, en omdat het een ronde vorm heeft ,de vorm van een rol, noemd men het "rol"pens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de bejaardenoorden schijnt het nog in trek te zijn. Maar daarbuiten? Toen een jaar geleden de Ark van Smaken ter sprake kwam, een soort monumentenzorg voor ambachtelijke producten, regende het e-mails. En opvallend vaak viel de rolpens. Als er een Nederlandse Ark van Smaken zou komen, moest de rolpens er zeker in, vonden velen.
Er zijn nog slagers die zelf rolpens maken. Maar er is maar een fabriekje waar originele rolpens wordt gemaakt. Dat staat in Den Haag en heet Van Dongens Vleeswarenspecialiteiten. In een oud melkfabriekje maakt Joost van Dongen leverworst, hausmacher, berliner (nach original Rezept, zegt het opschrift parmantig) en uierboord, dat vooral in Rotterdam gelust schijnt te worden en bij Joost eufemistisch Blanc de boeuf heet. Want als je het koeientiet noemt, vreet niemand het.
En rolpens dus. Veel mensen, zegt Joost in zijn witte slagersjas, denken dat rolpens net als balkenbrij en bloedworst een product is voor verwerking van slachtafval. Fout. Rolpens wordt gemaakt van rund- en varkensvlees. In een roestvrijstalen kuip staat het mengsel klaar: een brij van gemalen vlees, gemengd met bouillon, eiwit en kruiden (peper, zout, kruidnagel). Op de toonbank daarachter liggen bleke lappen schone pens waarvan met de hand langwerpige zakken zijn genaaid. Met een pijp wordt het vleesmengsel in de pens gespoten. Het eindje wordt daarna met de hand afgebonden.
De rolpens dankt zijn naam aan de pens, maar voor de smaak doet het er niet toe, zegt Joost. Want als je hem bakt, proef je niks van de pens. Wat waar is. Het is trouwens nog lastig zat om aan goede pens te komen. Dat gaat allemaal naar Frankrijk.
De gevulde penzen gaan een paar uur in een kookketel om te garen. Daarna stopt Joost ze een week in een azijnbad waar de rolpens zijn lichtzure smaak verwerft. Voor het bereiden worden van de worst hamburgerachtige plakken gesneden die gebakken worden, traditioneel met een appeltje. Het gekke is dat Joost al jaren rolpens maakt, en voor hem deed zijn vader het, maar vraag hem niet waar het vandaan komt. Daar heeft hij geen idee van.
de rolmopsis idd een rol haring
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar nu deze min
kan diegene die weer loopt te minnen even uitleggen WAAROM!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo! Dat is een flinke lap informatie. Leuk, want ik wist dit niet. De enige rolpens die wij kennen komt gewoon in een pot van C1000, en heet dan ook simpel "Ambachtelijke Rolpens, in het zuur." En dan in kleine lettertjes op het etiket "Van Essen, Olst" Ouderwets of niet, wij zijn er hier dol op! Maar nu weet ik dus nog niet waar het woordje 'rol' dan op slaat ;-) Toch een +1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die stond er net nog niet. Wilde nog even editten: wellicht dat het woordje rol dan in dit geval komt van de rol-vorm van de worst, en misschien zijn rol in 'mops' en rol in 'rolpens' dan wel twee op zich staande toevoegingen. Niks aantrekken van die min, ik vindt het een interessant antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik at vroeger ook vaak maar hier verkopen ze helaas niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooie uitleg. +1
Ik denk toch dat het van rollen komt:

Bij rolpens wordt de pens opgerold, en samengebonden waarna er als een worst een gemalen vlees massa in gespoten wordt, weke gegaard wordt. En rolmops .. opgerolde haring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soort vlees is het