Daar zit in principe geen verschil tussen. Het vetpercentage wordt nl op vaste stof basis berekent. Hoe lang de kaas gerijpt heeft bepaald wel het vocht gehalte, maar niet hoeveel vet er in overblijft (Dit verdampt immers niet.

[quote=http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1994]
• Het vetgehalte van kaas wordt meestal aangeduid met een cijfer en een plusteken: bijvoorbeeld 48+, 30+, 20+. Dat betekent dat het percentage vet aangeduid wordt per 100 g droge stof en niet per 100 g kaas. Deel je het cijfer voor het plusteken door twee, dan bekom je voor de meeste kazen bij benadering de hoeveelheid vet voor 100 g kaas want kaas bevat gemiddeld 40 tot 50 % water. Uitzonderingen zijn cottage cheese, plattekaas en smeerkaas die meer vocht en minder droge stof bevatten. Kazen tot 20+ zijn mager, kazen van 20+ tot 40+ zijn light.
Magere en halfvolle plattekaas en cottage cheese behoren tot de verse kaassoorten. Zij zijn zacht van smaak en bevatten weinig vet (respectievelijk 1,6 g, 4 g en 4,6 g vet per 100 g kaas).
[/quote]

Toegevoegd na 4 minuten:
Even terzijde: Als jij een blokje kaas afsnijdt, dan zit er in hetzelfde gewicht aan kaas meer vet in een oude dan in een jonge kaas; Dankzij de rijping (Verdamping van water) is alles veel geconcentreerder in oude dan in jonge kaas. Dus een oude kaas van 40+ heeft per 100 gram kaas meer vest dan een jonge kaas van 40+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt aan het vetgehalte van de kaas, je zou denken dat jonge kaas vetter zou zijn omdat die in de regel veel zachter is en daardoor plakkeriger is. Maar je hebt verschillende vetgehaltes in kaas, sommige jonge kaas is veel vetter dan oude kaas en soms is oude kaas veel vetter dan jonge kaas.
Daarom zetten ze op de kaas altijd een + waarde op.
20+ oude kaas is dus minder vet dan 48+ jonge kaas, 30+ oude kaas is vetter dan 20+ jonge kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
En 18+ kaas?   ;-)
Zowel bij jonge kaas als bij oude kaas ( bij bijna alle andere producten ook) staat er tegenwoordig een schema op de verpakking hoeveel calorieen vet eiwitten of andere dingen er in zitten. Je kunt ze dus vergelijken met elkaar door even op de verpakking van de beidde kazen te kijken.
Vraag je kaas boer of de medewerkster van de zuivelhoeve om advies bij twijfel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat jonge kaas zachter is, lijkt die alleen vetter.

Dat komt...omdat jonge kaas meer vocht bevat.

Naarmate de kaas ouder wordt, verdampt het vocht uit de kaas,

wordt hierdoor lichter van gewicht,

maar er blijft dezelfde hoeveelheid vet inzitten.