Dadels! Ook ander gedroogd fruit als een rozijn of abrikoos bevatten veel ijzer.
Neem ze samen met bijvoorbeeld een kiwi (vitamine C) om de opname van ijzer te bevorderen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

vooral in appelstroop.

Toegevoegd na 3 minuten:
Beetje flauw natuurlijk. In appels zelf zit niet zo heel veel ijzer, net als in de meeste vruchten. Aan appelstroop wordt ijzer toegevoegd.

Fruit dat meer ijzer dan normaal bevat zijn (gedroogde) abrikozen en dadels. Meer ijzer zit in donkere groenten zoals doperwten en brocoli.

Daarnaast zorgt vitamine C wel voor betere opname van ijzer, dus je zou wel een sinaasappel (of ander fruit) kunnen eten of sinaasappelsap drinken bij de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fruit met ijzergebrek?je zal bedoelen,welk fruit helpt bij ijzergebrek.ijzerrijk voedsel kan je helpen,bruin brood,vlees,noten,gedroogd fruit.
bij een tekort kun je beter met je arts overleggen of het niet verstandig zou zijn zg.staal/ijzerpillen te slikken.
13 jaar geleden
In het algemeen geldt dat ijzer uit dierlijke producten (vlees, vis, gevogelte) beter opgenomen wordt dan ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen (granen, groente, fruit).
Bij een ijzertekort helpt het daarom om meer (rood) vlees, volkorenbrood en groente te eten.
Verder wordt het ijzer uit plantaardig eten iets beter opgenomen als u bij de maaltijd ook iets eet of drinkt met vitamine C, zoals groente of fruit.
Door bij de broodmaaltijd bijvoorbeeld fruit, rauwkost of een glas sinaasappelsap te nemen, wordt het ijzer uit brood beter opgenomen.

Als een ijzertekort wordt aangetoond, is het belangrijk samen met de arts eerst uit te zoeken wat de oorzaak is van het tekort. Naast het zorgen voor voeding met voldoende ijzer, kan de arts indien nodig aanvullend een ijzerpreparaat voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kben vegetarier toch bedankt voor antwoord