Er zijn veel manieren om dat te doen, waarvan dit er één is (en lekker):

Ingrediënten voor 4 personen
4 aardappelen, 60 ml olijfolie, 2 tenen knoflook, fijngehakt, 1 el gehakte rozemarijn, zeezout.

Voorbereiding
Bekleed een grote bakplaat met bakpapier. Verwarm de oven voor op 220 gr. De aardappelen moeten heel dun zijn, dus gebruik een heel scherp mes of iets anders.

Bereidingswijze
Snijd de aardappelen in heel dunne plakjes. Meng de plakjes in ee kom met de olijfolie, knoflook en rozemarijn.Leg de plakjes aardappel in een enkele laag op de bakplaat en zet ze 25 min. in de oven, of tot ze krokant zijn. Bestrooi voor het serveren met zeezout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kijk hier maar eens op:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/37935-chips-maken-hoe-maak-je-zelf-chips.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je aardappelchips bedoelt, maar toevallig ben ik vanmiddag nog aan het experimenteren geweest met het maken van tortillachips.

Ik heb eerst een tortilla (kant en klaar, lidl) in 8 gelijke punten gesneden. Die heb ik ingestreken met een mengsel van 4 el. olijfolie, 1 knoflookteen, en een halve el. gedroogde pepertjes, en wat zout en peper. Dit heb ik in de blender gedaan, en toen op de stukjes tortilla gestreken. Daarna op het ovenrekje gehangen zoals je dat ook doet met taco's. Toen in een voorverwarmde oven van 175 graden zo'n 5 - 10 minuten laten drogen/knapperig worden.

Was echt lekker, ook met salades/kruidenboter.

(Heb er later overigens rondjes van uitgesneden en daar een soort van toastjes van gemaakt, en was ook erg lekker)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je er puntjes van maakt zoals ik het het eerst heb gedaan dan krijg je een soort van 'bootjes' waar je salades ed mee op kan scheppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauwie! Lijkt me erg leuk om te doen! Heb je misschien een foto van hoe t eruit zag? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook chips van groenten zijn lekker, ik maak wel eens bietjes-chips in de oven op de bakplaat. Snij flinterdunne plakken van de biet (gekookte bieten) en besprenkel ze met een mengsel van (olijf)olie met iets balsamicoazijn en wat peper. Goed heet onder de grill en droog af laten koelen (op een rooster, zodat ze niet meer in de olie liggen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was eerst de aardappelen zorgvuldig af, schil ze niet! Snij dunne schijfjes. Het beste gaat dat met een mandoline. Snij ze iets dikker dan de gebruikelijke chips, dat is beter voor de smaak. Gooi de schijfjes een voor een in vet van maximaal 170 graden. Het is belangrijk om ze een voor een erin te gooien omdat ze anders aan elkaar gaan plakken.

Bak niet te veel schijfjes tegelijk anders daalt de temperatuur te ver. Het beste is om zonnebloemolie te gebruiken.Bak ze drie tot vijf minuten, afhankelijk van de dikte van de schijfjes. Laat ze daarna uitlekken en bestrooi ze met zeezout.